We gebruiken cookies om de werking van onze site te verbeteren voor de gebruiker. OK

Kijk een dag mee over de schouder van een Toyota servicemonteur

Zelfs kwalitatief hoogwaardige machines hebben behoefte aan een betrouwbare en snelle onderhouds- en reparatieservice. Kijk daarom een dag mee met John, één van de ruim 170 monteurs van Toyota Material Handling.

Het is meestal rond zeven uur in de ochtend als John op pad gaat. De regio tussen Nijmegen en Den Bosch is het werkgebied van John. Hij werkt intussen al 7 jaar voor Toyota Material Handling Nederland. Hij begon zoals iedere beginnende monteur met een inwerkperiode en door opleidingen ontwikkelde hij zich verder in het bedrijf. “Je uiteindelijke specialisatie hangt af van je eigen voorkeuren en welke machines er in je regio aanwezig zijn”, blikt John, die vandaag werkt aan alle elektrische machines, terug op zijn eerste jaren bij Toyota.

Onderhoud en inspectie

De dagtaak van John bestaat uit het uitvoeren van zowel storingen (servicemeldingen), als preventief onderhoud en veiligheidskeuringen. “Voor een full servicebeurt van een grote machine wordt voldoende tijd uitgetrokken. Daarbij krijgt de machine zijn normaal onderhoud en worden alle onderdelen die aan vervanging toe zijn vervangen”, vertelt John, terwijl hij aan het geplande onderhoud van een grote reachtruck begint. Bij een preventieve onderhoudsbeurt vindt enkel onderhoud plaats en meldt John dat bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn. Enkel indien de klant beslist dat deze onderdelen vervangen moeten worden, worden ze ook echt vervangen.

Bekijk direct onze vacatures voor servicemonteur >>

Onderdelen op voorraad

Als een onderdeel niet in de servicebus aanwezig is, kan ik in overleg met de klant beslissen om het onderdeel als spoed te bestempelen. Dan wordt het onderdeel niet met de standaardprocedure binnen 24 uur geleverd. In meer dan 90% van de gevallen hebben we de onderdelen op voorraad bij ons Toyota Logistics Center in Antwerpen en worden deze in de nachtelijke uren bij de servicemonteur in de servicebus afgeleverd.

Volledige vrijheid mét verantwoordelijkheid

John bepaalt samen met zijn teamleider hoe hij zijn werkdag inplant. “Ik mag zelf mijn routeplanning opstellen, zodat ik het aantal afgelegde kilometers zo veel mogelijk kan beperken. Ik moet daarbij echter wel rekening houden met het tijdstip waarop de aanvraag voor het onderhoud binnenkwam. Het mag niet zo zijn dat een klant daardoor een beetje in de vergeethoek terechtkomt”, glimlacht John. Terwijl hij op weg is naar zijn tweede klant van de dag, weet John ons te vertellen dat hij drie grote klanten met veel machines heeft. “Als je weet dat die drie keer per jaar onderhoud nodig hebben, omdat ze zo veel uren draaien, dan is het duidelijk dat ik veel tijd bij hen doorbreng”, verduidelijkt John.

De tablet als belangrijk werkinstrument

De reguliere bijbestellingen van onderdelen geeft John door via zijn tablet. Via de tablet heeft hij toegang tot de volledige onderdelencatalogus en het bestellen van onderdelen gebeurt op serienummer. “Alle onderdelen die ik gebruik, geef ik in op mijn werkbon en worden daardoor automatisch bijbesteld. Op die manier blijft de voorraad op peil. Bovendien wordt één keer per jaar een inventaris gemaakt van mijn onderdelenvoorraad en bij onderdelen die een volledig jaar niet bewogen hebben, wordt de vraag gesteld of het wel nodig is om ze op voorraad te hebben in mijn servicebus. Op die manier vermijden we onnodige voorraad en voorkom je dat de servicebus te zwaar beladen is”, zegt John, terwijl hij net de batterij van een elektrische heftruck heeft vervangen, en daarmee zijn werkdag beëindigt.

Word jij onze nieuwe collega?

Wij zoeken monteurs met liefde voor de techniek voor diverse rayons door heel Nederland (hierbij wordt gekeken welk rayon het dichtst in de buurt jouw eigen woonplaats ligt). Bekijk of onze vacatures bij je passen!

Bekijk hier de beschikbare vacatures

Onze servicemonteurs aan het werk