Fugro is wereldmarktleider op het gebied van bodemonderzoek. Het bedrijf verzamelt en analyseert uitgebreide informatie over het aardoppervlak en de (zee)bodem en de daarop gebouwde structuren. Aan de hand van die Geo-data wordt inzichtelijk wat nodig is om op een veilige, duurzame en efficiënte manier te ontwerpen, bouwen en exploiteren. De divisie Fugro Netherlands Marine in Nootdorp biedt deze diensten aan voor de realisatie van bijvoorbeeld olieplatforms, windmolenparken, tunnels, bruggen, of zelfs complete vliegvelden, zoals in Hongkong. Veel apparaten die nodig zijn voor het bodemonderzoek worden in eigen beheer ontworpen en grotendeels in de werkplaats in Nootdorp geproduceerd en geassembleerd.
“Denk dan aan boorinstallaties, grote lieren, of complete 40-voets containers die worden omgebouwd tot werk- en onderzoeksruimte voor plaatsing op de schepen”, licht Manager Mechanical Workshop, Aryan Jans toe. “En omdat de kosten voor het stilliggen van die schepen gigantisch zijn, worden die apparaten eens in de zoveel tijd volledig gereviseerd in onze werkplaats.”
Voor het laden, lossen en intern verplaatsen van de zwaardere apparatuur maakte Fugro gebruik van lpg-trucks; met een maximale hefcapaciteit van vijf ton. “Dat was voor de steeds zwaarder worden apparaten niet meer toereikend, waardoor we in die gevallen eigenlijk alleen nog maar konden vertrouwen op onze bovenloopkranen en dus minder flexibel waren”, vervolgt Jans.
In het kader van sustainability ging Fugro op zoek naar een schoner, duurzamer alternatief. “”Duurzaamheid staat bij Fugro hoog in het vaandel”, weet de manager. “Als een van de eerste bedrijven in Nederland zijn wij onderscheiden met het LEED Platinum certificaat voor aantoonbaar duurzame gebouwen. Zeker ook omdat de heftrucks deels binnen worden ingezet zou een hernieuwde keuze voor lpg-trucks niet passen binnen die visie.”
De eisen voor het nieuwe intern transportmaterieel waren helder. “Het moesten elektrisch aangedreven trucks zijn, met een zo groot mogelijke hefcapaciteit. Vanwege de diversiteit in de te handlen lasten moesten de trucks bovendien voorzien zijn van hydraulisch verstelbare vorken”, vat Jans het wensenlijstje samen.
Fugro benaderde meerdere leveranciers en kreeg in totaal vier demotrucks, die een maand lang door de chauffeurs aan de tand werden gevoeld. Jans: “Zij hebben vooral gelet op de bediening van de trucks, het zicht, het comfort en de ergonomie. Terwijl wij als management hebben gekeken naar servicemogelijkheden en uiteraard het kostenplaatje.”
De uiteindelijke keuze viel op Toyota Material Handling Nederland. “Omdat we bij hen het beste gevoel hadden. Er werd goed meegedacht, de communicatie was open en eerlijk; er waren geen onverwachte verrassingen. What you see is what you get. Bovendien was Toyota bereid om ook het onderhoud aan de kleinere trucks over te nemen, zodat wij één aanspreekpunt hebben voor alle preventief onderhoud en de verplichte keuringen”, legt Jans uit. Die worden uitgevoerd door een vaste servicemonteur. “Die kent inmiddels ons bedrijf, de routing, de mensen en de wensen.
We hebben vaak aan een half woord genoeg en dat werk heel plezierig.”
Toyota leverde een Toyota Traigo HT – de allereerste truck uit de nieuwe serie in ons land – met een hefcapaciteit van acht ton op een lastzwaartepunt van 900 mm, en een Toyota Traigo 80, met een hefvermogen van 5 ton.
Beide trucks zijn voorzien van het Toyota Safety+ pakket, met onder andere automatische reductie van de rij- en acceleratiesnelheid bij het rijden met geheven last. Ook biedt het pakket een modern display met gewichtsindicatie en indicatie van de mastneiging.
Op verzoek van de chauffeurs zijn de trucks voorzien van in de armleuning geïntegreerde mini-levers en een aparte rijrichtingschakelaar aan de stuurkolom. “Dat waren ze gewend van de vorige trucks en vonden ze het plezierigst werken. De fingertip bediening maakt een moeiteloze, fijngevoelige bediening van de hydrauliek functies mogelijk”, aldus Jans. De mogelijkheid om de mast op knopdruk loodrecht te zetten – een van de standaard functies van het Toyota SAS-systeem – maakt het werk volgens hem eveneens een stuk aangenamer.
Voor het wegzetten van lasten op het bordes is de Traigo 80 uitgevoerd met een driedelige doorkijkmast, met een hefhoogte van zes meter. Doordat de mast niet één centrale hefcilinder heeft, maar twee smallere hefcilinders – die langs de mast zijn gepositioneerd – heeft de chauffeur optimaal zicht op de last en de werkomgeving.
Omdat veel lasten bij Fugro zijn voorzien van vorkkokers, hebben de vorken op beide heftrucks een aangepaste maat. De 5-tonner is verder voorzien van een gesloten cabine.
“Achteraf gezien hadden we ook de zwaardere truck met zo’n cabine moeten laten uitrusten. Ook die truck rijdt veel buiten. Dan is een volledig gesloten cabine toch wel heel plezierig”, stelt Jans. “Bovendien worden beide trucks ook wel eens op het buitenterrein geparkeerd als er in de werkplaats even minder ruimte is. Ook dan biedt de cabine voordelen.”
De manager kijkt tevreden terug op de overstap naar de elektrische krachtpatsers: “De trucks bevallen uitstekend. Ze zijn betrouwbaar en heel plezierig in de bediening. Het grootste voordeel is dat we de lasten nu emissievrij kunnen verplaatsen. Er zijn geen schadelijke uitstootgassen meer. Ook het geronk van de verbrandingsmotoren is verleden tijd. Het is aangenaam rustig in de werkplaats en dat komt het werkplezier ten goede.”
Mede dankzij de BlueSpot veiligheidslampen op de trucks komt de veiligheid niet in gevaar. De lamp werpt een heldere, blauwe lichtvlek op de vloer in de rijrichting van de truck. “Zo zie je de truck altijd wel aankomen en is het aanmerkelijk lagere geluidsniveau absoluut geen probleem”, concludeert Jans.