Belangrijk om te weten:
Het spreekt voor zich dat het hefvermogen van de truck groter moet zijn dan het maximumgewicht van de last. Maar het is niet voldoende om alleen deze cijfers te controleren.
Het werkelijke hefvermogen van de heftruck onder de specifieke omstandigheden waarin u deze gebruikt, noemen we de restcapaciteit. Deze hangt af van verschillende factoren. Naast het lastgewicht zijn dat de grootte en vorm van de last, de gewichtsverdeling binnen de last, de hoogte van de opslagruimte en eventueel vereiste voorzetapparatuur.
Hoe meer deze het zwaartepunt beïnvloeden, hoe minder restcapaciteit uw heftruck heeft. Voordat u een truck koopt, is het essentieel om de capaciteit te berekenen die u werkelijk nodig heeft.
Belangrijk om te weten:
Een van de belangrijkste vragen is of u kiest voor een elektrische heftruck of een heftruck met een verbrandingsmotor. Door te bepalen hoe de truck wordt gebruikt, kunt u de juiste keuze maken. Ga na hoeveel diensten u draait, hoeveel uren de truck per dienst in bedrijf is en hoeveel downtime u zich daarbij kunt veroorloven.
Elektrische trucks hebben minder bewegende delen, waardoor de kans op problemen en ongeplande downtime kleiner is. Kijken we naar de eigendomskosten, dan wordt de hogere aanvangsinvestering van een elektrische truck gecompenseerd door lagere brandstof- en onderhoudskosten. De batterijcapaciteit van elektrische trucks is de laatste tijd met sprongen vooruitgegaan, maar u moet nog steeds tijd kunnen inroosteren om de batterij op te laden en/of te vervangen.
Heftrucks met een verbrandingsmotor hebben daarentegen geen laadtijd en kunnen snel tanken als de infrastructuur aanwezig is. Verbrandingsmotoren zijn leverbaar voor twee verschillende brandstoffen: diesel en LPG. Het gebruik verschilt naar gelang de omgeving, waarmee we bij de volgende vraag komen.
Belangrijk om te weten:
Een heftruck met een verbrandingsmotor blinkt uit in de openlucht, zelfs bij slecht weer. Maar binnen is het gebruik ernstig beperkt. In veel landen mogen dieseltrucks volgens de wet niet binnen worden gebruikt, terwijl LPG-trucks alleen zijn toegestaan als het ventilatiesysteem toereikend is om de uitlaatgassen af te voeren. Voor dieseltrucks is een speciaal tankstation nodig, terwijl LPG buiten in een veilige omgeving moet worden opgeslagen.
Elektrische trucks kunnen binnen of buiten worden gebruikt, maar bij lage temperaturen werken trucks met een loodzuurbatterij niet op volle capaciteit. Ze hebben ook een speciale laadruimte nodig. Een alternatief zijn trucks met een lithium-ion batterij, die overal kunnen worden opgeladen, geen batterijonderhoud vereisen en goed inzetbaar zijn in koude omgevingen.
Belangrijk om te weten:
Elektrisch heftrucks zijn leverbaar met drie of vier wielen, wat ze geschikt maakt voor verschillende soorten ruimtes. Als de ruimte beperkt is, moet u kiezen voor een heftruck met 3 wielen. Als er buiten of op een ongelijke ondergrond wordt gewerkt, biedt een heftruck met 4 wielen meer stabiliteit.
Sommige trucks zijn speciaal ontworpen voor magazijnen met smalle gangpaden. Deze hebben een compact chassis, dat een kleinere draaicirkel mogelijk maakt. De draaicirkel van een truck is te vinden op het informatieblad. Voor heftrucks van Toyota kunt u het informatieblad downloaden via de productpagina.
Belangrijk om te weten:
Wanneer u een heftruck koopt, gaat het niet alleen om het geld maar ook om de werktijd van de bestuurders. Zo moeten de banden van de truck geschikt zijn om op de magazijnvloer te rijden en hobbels of obstakels te vermijden. Als de truck hellingen of laadperrons moet beklimmen, moet u erop letten dat de truck die u uiteindelijk koopt een overeenkomstig hellingvermogen heeft.
Als de truck buiten wordt ingezet, moet deze een cabine hebben om de bestuurder een goede werkomgeving te bieden. Een cabine is niet noodzakelijk als er binnen wordt gewerkt, maar verlaagt wel het geluidsniveau, waardoor de werkomgeving van de bestuurder kan verbeteren.
Kijken we naar de bestuurderservaring, dan laten elektrische trucks echt zien wat ze waard zijn. Ze produceren geen uitlaatgassen en maken meestal minder lawaai. Ze zijn de beste keuze voor binnenactiviteiten, maar kunnen ook buiten werken bij verschillende weersomstandigheden. Zoals we eerder zeiden, kan een heftruck met LPG-motor natuurlijk ook binnen worden gebruikt als u de juiste ventilatie hebt. Wanneer u een nieuwe heftruck met een verbrandingsmotor koopt, moet u erop letten dat de truck aan de Stage V-norm voldoet. Stage V is bedoeld om de uitstoot van verbrandingsmotoren te verminderen door lagere emissiegrenswaarden voor diesel- en benzinemotoren (inclusief LPG) vast te stellen.
Hieronder hebben we vier veel voorkomende toepassingen beschreven met daarbij een aanbevolen model om u bij uw keuze te helpen. Als u een voorkeur voor een bepaalde heftruck hebt, zijn er zowel elektrische heftrucks als heftrucks met een verbrandingsmotor die een vergelijkbaar hefvermogen hebben.
Aanbeveling:
De compacte 3-wiel Traigo 24 en Traigo 48 bieden u de wendbaarheid om lasten met gemak te transporteren in drukke magazijnen.
Aanbeveling:
De 4-wiel Traigo 48 biedt u stabiliteit en de mogelijkheid om zwaardere lasten naar grotere hoogten te heffen.
Aanbeveling:
De Traigo 80 en de Tonero LPG bieden u stabiliteit op een ongelijke ondergrond en wendbaarheid om lasten zowel binnen als buiten met gemak te transporteren.
Aanbeveling:
De Traigo 80 met hoge tonnage en de Tonero bieden u stabiliteit op een ongelijke ondergrond en de mogelijkheid om zwaardere lasten naar grotere hoogten te heffen.