Niemand zit te wachten op rugklachten, zeurende pijntjes, tintelingen in de benen, of zelfs gevoelloze benen. Een goede, geveerde stoel is dan onmisbaar. Zo’n goede stoel is tevens instelbaar, zodat een ontspannen zitpositie, zonder beknellingen en met een juiste werkafstand tot de pedalen mogelijk is. Een correcte instelling van de stoel zorgt er bovendien voor dat lichaamsschadelijke trillingen tot een minimum beperkt blijven.
Bij die correcte instelling maakt de rugleuning een hoek van 95 tot 115 graden met de zitting, en wordt de stoel over de rails naar de juiste positie ten opzichte van de pedalen verplaatst. Te veel ruimte maakt het lastig om de pedalen te bedienen, te weinig ruimte kan zenuwbanen en bloedvaten afknellen. Bij de juiste zitdiepte bevinden de bovenbenen van de chauffeur zich evenwijdig aan het zitkussen en worden ze gelijkmatig ondersteund.
Ook het instellen van de vering verdient aanbeveling. Vrijwel elke stoel kan worden ingesteld op het lichaamsgewicht van de chauffeur. Dat is cruciaal bij het voorkomen van chronische rugklachten. Een heftruckstoel is immers maar zelden op maat gemaakt.
Voor de gewichtsinstelling zit vaak een hendel met een gewichtsindicatie aan de voorkant onder de zitting. Letterlijk in een handomdraai verbetert deze hendel het rijcomfort enorm.
Bij een goede instelling veert de stoel in, maar wordt de eindaanslag niet meer dan 1 à 2 keer per dag bereikt.
Verder helpt een goede houding. Een lendensteun is hierbij een handig hulpje. De steun vult de holte die overblijft tussen rug en rugleuning en zorgt bij sporadisch gebruik voor extra verlichting. Om die ideale zitpositie te bereiken, worden ook de stuurhoogte en de neiging van de stuurkolom ingesteld op het postuur van de chauffeur. Als de truck is voorzien van een armleuning, helpt het om ook deze in te stellen voor een ontspannen werkpositie en juiste bereikbaarheid van de hydrauliekhendels.