Voorzetapparatuur is er al bijna net zolang als de heftruck bestaat. Logisch, als je beseft dat niet elke last op een pallet staat of met de vork kan worden opgenomen en verplaatst. Elke last is anders. Maar voor vrijwel elke last is er een hulpmiddel dat aan de truck kan worden gekoppeld.
De diversiteit is enorm. Naast ‘allrounders’ als sideshift en vorkversteller zijn er talloze klemmen, voor het veilig transporteren van (papier)rollen, vaten, balen en witgoed. Ook voor het gelijktijdig handlen van meerdere pallets, bijvoorbeeld in de drankenindustrie, of voor branche specifieke inzet zijn er hulpmiddelen, zoals de tapijtdoorn.
Wat de inzet ook is, en welke voorzetapparatuur er ook wordt gebruikt; er is één aandachtspunt dat nooit uit het oog mag worden verloren: het restdraagvermogen van de truck. Doordat het lastzwaartepunt bij gebruik van voorzetapparatuur naar voren verschuift, neemt het nominale draagvermogen van de truck af. In de praktijk betekent dit dat een 2-tons truck voorzien van voorzetapparatuur (dat kan dus ook sideshift of vorkversteller zijn!) een last van 2 ton niet meer veilig transporteert. Laat staan heffen.
De laatste jaren is er weliswaar een trend dat voorzetapparatuur steeds lichter wordt. Dankzij die lichtere, maar minstens even sterke constructie, blijft er meer restdraagvermogen over. Maar ook bij lichtere aanbouw neemt het restdraagvermogen onder de streep nog steeds af. Houd hier rekening mee bij de keuze voor een heftruck.
Voorzetapparatuur wordt om bovenstaande reden altijd geleverd met een nieuw typeplaatje, afgestemd op de aangepaste truck. Op dat typeplaatje staat het nieuwe, lagere draagvermogen vermeld. Om een veilige inzet te waarborgen, is het van belang dat dit plaatje op de truck gemonteerd is en zichtbaar én kenbaar is voor de chauffeurs. Want bij voorzetapparatuur draait het niet alléén om gemak. Ook hier mag de veiligheid nooit uit het oog verloren worden.