De meeste hef- en reachtrucks worden verkocht met een standaard, wettelijk verplicht beschermdak. Of zoals dat in de volksmond heet, zonder cabine. Zeker wanneer de truck hoofdzakelijk binnen wordt ingezet, volstaat zo’n uitvoering in de meeste gevallen prima. In bepaalde situaties biedt een cabine echter net dat beetje extra, soms zelfs broodnodige, comfort.
Bijvoorbeeld als er regelmatig buiten, in weer en wind wordt gereden. Of wanneer de truck in een koel- of vriesomgeving wordt ingezet. Een goede cabine is in die situaties onmisbaar. Maar wat bepaalt nou of een cabine goed is en welke mogelijkheden zijn er?
Bij heftrucks wordt al gesproken van een cabine wanneer de truck is uitgevoerd met een voor- en/of achterruit, of alleen een dakruit. Zo’n gedeeltelijke cabine zet de bestuurder letterlijk uit de (rij)wind. Het comfort wordt verhoogd en onnodig (eventueel) verzuim wordt tegen gegaan.
Voor wie nóg meer comfort wenst, kan de cabine worden uitgebreid met één of twee zijwanden/deuren. Een volledige cabine biedt logischerwijs het meeste comfort, maar wordt ook wel eens als ‘lastig’ ervaren. Bijvoorbeeld wanneer de chauffeur regelmatig op- en af moet stappen.
Let er op dat de deuren goed sluiten en zoveel mogelijk gesloten blijven. Dat voorkomt ellende, zowel in de zomer als in de winter. Voor vragen of werkzaamheden waarvoor de chauffeur de truck niet hoeft te verlaten, is een schuifraam in de deur of zijwand een handig hulpje. Ook dan hoeven de deuren immers niet onnodig te worden geopend.
Welke cabine er ook gekozen wordt, veiligheid mag nooit uit het oog worden verloren. Een volledige cabine verhoogt de veiligheid, aangezien deze voorkomt dat de chauffeur – bij ongewenst kantelen van de truck – bekneld raakt onder de truck. Maar veiligheid zit ‘m ook in andere aspecten.
Voor een veilige werkomgeving is het bijvoorbeeld essentieel dat chauffeur onder alle omstandigheden goed zicht behoudt op de last en de werkomgeving, bijvoorbeeld dankzij smalle deurprofielen. Ook ruitenwissers hebben invloed op het zicht. Sommige ruitenwissers zijn bovenin geplaatst, zodat het zicht op de vorkpunten beter is. De kans op een continue terugval van water – en daarmee strepen op de ruit – neemt bij deze ruitenwissers echter toe, waardoor het zicht voor de chauffeur juist weer wordt ontnomen. Ruitenwissers aan de onderzijde van de ruit duwen het water als het ware aan de kant en kennen dit probleem niet.
Een armleuning met geïntegreerde bediening en display optimaliseert het zicht naar voren. En een kantelbare cabine voor de reachtruck garandeert dat de chauffeur goed zicht behoudt als er moet worden gewerkt op grotere hoogte. De geïntegreerde armleuning en de kantelcabine verhogen bovendien de ergonomie.
Ook naar het onderhoud en het geluidsniveau dient te worden gekeken. Hoe makkelijk kan de remvloeistof of de hydrauliekolie worden bijgevuld? Is er gereedschap nodig om bij essentiële onderdelen te komen? Het geluidsniveau is mede bepalend voor het comfort van de chauffeur.
Bovendien speelt de hoeveelheid geluid een rol als het gaat om het verlenen van vergunningen. Het kan daarom lonen om extra isolatie te kiezen. Zo’n set reduceert het geluidsniveau met 2 tot 3 dB. Dat lijkt niet veel, maar gezien het logaritmische verloop van geluid is het verschil in de cabine duidelijk merkbaar.