Als het gaat om bevestigingssystemen van kunststof, metaal of chemische bevestigingsmiddelen, vertrouwen vaklui en professionals over de hele wereld op de innovatieve producten, systemen en diensten van fischer. Bouwmarkten en vakhandelaren in Nederland en België worden van de bestelde materialen voorzien door fischer Benelux. “Maar we leveren niet alleen aan bouwmarkten en de vakhandel. Als de klant dat wil, leveren we ook direct op bouwplaatsen, of op andere locaties. “Nylon, staal, chemisch, je kunt het zo gek niet bedenken, of we leveren het”, vertelt Peter Hilhorst, manager supply chain bij fischer Benelux.
Bekijk hier de video op YouTube
Tot 2012 maakte fischer Benelux gebruik van een gemengde intern transportvloot. Hilhorst: “Daar wilden we vanaf. En we wilden ook naar een vloot die beter is afgestemd op onze logistieke processen. We hadden problemen met het picken van goederen, zowel op picklocaties als op bulklocaties. Daardoor konden we niet altijd onze doelstelling halen. We zijn daarom op zoek gegaan naar een andere oplossing.”
Die oplossing vond fischer Benelux bij Toyota Material Handling. “Ons moederbedrijf had al een internationaal contract met Toyota. Dat maakte de beslissing makkelijker”, zegt Hilhorst. “Maar ook zonder dat contract hadden wij zeker voor Toyota gekozen. Vanaf de eerste dag is de samenwerking goed. Op ieder niveau is het contact goed en plezierig. We worden snel geholpen, de service is prettig, onderhoudscontracten worden goed nageleefd, en het materiaal wat ze leveren is gewoon goed. Wij staan zelf voor kwaliteit en dat verwachten we ook van onze partners.”
Toyota adviseerde om – naast heftrucks en elektrische pallettrucks – instaande stapelaars in te zetten. De stapelaars kunnen moeiteloos uit de voeten in de smalle gangpaden.
“Dit is voor ons de beste oplossing om onze klantenorders te picken; zowel op picklocatie niveau als op bulklocatie niveau”, aldus Hilhorst. “Elke magazijnmedewerker kan zijn of haar orders zelfstandig afhandelen, zonder te hoeven wachten op collega’s. Bovendien zijn de stapelaars ook voor de inslag van goederen de meest efficiënte oplossing.”
Voor de manager supply chain was het dan ook niet meer dan logisch dat bij de meest recente vervanging van de trucks opnieuw naar instaande stapelaars is gekeken: “Het leasecontract van onze vorige vloot liep af. We wilden heel graag onze samenwerking met Toyota voortzetten. Tijdens de demodagen van Toyota Material Handling Nederland in Ede maakten we kennis met de nieuwe stapelaars. We waren direct verkocht.”
De trucks uit de BT Staxio range zijn volledig rondom de lithium-ion batterij ontworpen. En dat biedt voordelen. Zo is de stapelaar met een breedte van slechts 790 mm nóg compacter dan zijn voorganger. Dat maakt manoeuvreren nog eenvoudiger. Zelfs in de meest compacte ruimtes. Ondanks de compacte maatvoering heeft de bestuurder een zee aan ruimte, wat het werkplezier en comfort bevordert.
Meerdere ergonomische voordelen maken het werken met de nieuwe stapelaars tot een plezier. Dat begint al bij de verlaagde opstap, die een moeiteloze toegang tot de werkplek biedt. Standaard zijn de trucks voorzien van een individueel instelbare rugleuning en joystick, zodat iedere bestuurder de ideale houding kan aannemen.
Ook wat betreft veiligheid bieden de nieuwe stapelaars extra voordelen. Zo waarborgt een standaard geïntegreerde laser dat de bestuurder altijd binnen de contouren van de truck blijft. Is dat niet het geval, bijvoorbeeld doordat een voet buiten de contouren van de truck komt, dan remt de truck beheerst af. Het werk kan dan pas weer worden vervolgd als de voet weer binnen boord is.
Die voordelen ziet ook Hilhorst: “De nieuwe stapelaars overtreffen onze verwachtingen. Ze zijn zeer gebruiksvriendelijk en onze medewerkers zijn dan ook dik tevreden.”
Ook de lithium-ion batterij biedt voordelen voor fischer. Er is bewust gekozen voor lithium-ion, omdat dat past binnen het duurzaamheidsbeleid van de organisatie. Lithium-ion is schoon, duurzaam en energie-efficiënt. Daarnaast maakt de technologie een probleemloze inzet mogelijk. De trucks kunnen snel, eenvoudig en veilig tussentijds worden bijgeladen, bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze, of tijdens de lunch. In slechts enkele minuten is de batterij voldoende opgeladen om er weer vol tegen aan te gaan. De trucks zijn daardoor vrijwel continu inzetbaar.
En mocht er onverhoopt toch een keertje een probleem zijn, dan vertrouwt fischer Benelux op de vakkundige en snelle service van Toyota. “Ik ben ervan overtuigd dat we met de nieuwe trucks weer jaren probleemloos vooruit kunnen”, besluit Hilhorst dan ook vol vertrouwen.