HST is een Twents familiebedrijf en gevestigd in Enschede. Het bedrijf is een allround logistiek dienstverlener met een compleet dienstenpakket voor transport en logistiek. Van (inter)nationale distributie en (inter)nationaal wegtransport tot zeevracht, luchtvracht en warehousing.
Bij HST staan mens en milieu voorop. Dit uit zich onder andere in de continue investering in de logistieke processen, waarbij er niet enkel op de dienstverlening gefocust wordt maar ook op de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. De aanschaf van de nieuwe BT Tyro trucks draagt ook bij aan die laatsten.
Vanwege fysieke belasting voor de chauffeurs en de drive om mee te gaan met de tijd, heeft HST ervoor gekozen om BT Tyro trucks aan te schaffen. Doordat de BT Tyro een elektrisch aangedreven truck is zorgt deze voor verlichting van de werkzaamheden van de chauffeurs.
Rob Zengerink gaf aan dat de trucks zijn gezien op een afbeelding op de servicebus van Toyota Material Handling. Na een kijkje te hebben genomen op de site en navraag te hebben gedaan bij een vertegenwoordiger, zijn ze de truck gaan testen. Voor HST biedt de BT Tyro voordelen ten opzichte van de tot nu toe gebruikte handpallettrucks: betere stabiliteit, een verwisselbare batterij, laadgemak en een aantrekkelijke prijs t.o.v. de elektrische pallettruck. Na een positieve ervaring met het testmodel zijn uiteindelijk 20 BT Tyro trucks aangeschaft.
De trucks gaan mee in de regio bakwagens van TransMission. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in de Benelux waarin stukgoederen binnen 24 uur geleverd worden. Vanaf HST gaan deze bakwagens naar klanten in de regio. Voorheen had elke bakwagen een handpallettruck.
De ervaringen van HST met de BT Tyro zijn positief. Vooral het fysieke gemak van de elektrische truck in vergelijking met de handpallettruck is een belangrijk voordeel. Een volle batterij gaat meerdere dagen mee en het is mogelijk om de truck tussentijds op te laden in de vrachtwagen. Door de lithium-ion batterij hoeft er ook geen water bijgevuld te worden. Voor de chauffeur biedt dit vele voordelen, waardoor ook de werksfeer is verbeterd.
Rob Zengerink omschrijft de BT Tyro als een kleine machine die veel aankan. De BT Tyro neemt net zoveel ruimte in als een handpallettruck. “Het is een vooruitgang van 100%, van manueel naar elektrisch aangedreven”, vertelt Rob. Ook de chauffeurs die dagelijks met de nieuwe truck werken, geven aan zeer tevreden te zijn en het als vooruitgang te zien.