Van der Meulen is een Fries bakkersbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in Melba toast, beschuit en roggebrood. Een vijfde deel van de omzet wordt verkocht onder het label ‘Van der Meulen’, het overgrote deel vindt zijn weg naar klanten in binnen- en buitenland via Private labels. De producten worden op 3 locaties in Friesland geproduceerd. “In twee van onze fabrieken draaien we van zondagavond tot zaterdagochtend in een 3 ploegendienst ”, vertelt Wietze Zwerver, inkoopmanager bij Van der Meulen. “En vanaf de zomer draaien we 6 dagen per week, en indien nodig 7 dagen. Traditioneel is de afzetpiek van Van der Meulen in de weken rondom Kerstmis.”
Op maat gemaakt advies
Van der Meulen kent een flinke groei in export de laatste jaren. “Dat heeft ons ertoe gebracht om ons inkoopbeleid op een aantal punten kritisch te bekijken”, verduidelijkt Wietze Zwerver. “Waar het lukt, streven we altijd naar lokale leveranciers, maar voor sommige aspecten zoals de intern transportvloot en de service activiteiten was dat niet afdoende.” Na een uitgebreid aanbestedingstraject viel de keuze op Toyota Material Handling.
Wietze Zwerver vervolgt: “Wat ons hierbij echt is opgevallen is dat Toyota een duidelijk visie heeft in het vervangen van de truckvloot. Voor onze specifieke situatie hebben we een op maat gemaakt advies gekregen en dat is ons positief bevallen.” Zo is er in overleg bepaald om de vervanging per truck te bekijken. Dat resulteert erin dat niet alles in een keer vervangen hoeft te worden. Alle trucks hebben een service contract, dat geldt ook voor de bestaande truckvloot.