Onmisbare rol Toyota-trucks in succesverhaal | Wildeman bouwt aan jongensdroom

In amper vier jaar tijd groeide Wildeman Storage & Logistics uit tot een volwaardig logistiek dienstverlener, gespecialiseerd in de handling van gevaarlijke stoffen. De opslagcapaciteit telt inmiddels 60.000 palletplaatsen, verdeeld over drie locaties. De nog jonge onderneming neemt een unieke positie in en behoort tot de snelstgroeiende bedrijven in de Eemsdelta. Een onmisbare waarde voor Wildeman zijn de trucks van Toyota Material Handling.

Eind 2015 nam Jos Wildeman een loods op Chemiepark Delfzijl over van AKZO Nobel. Een investering van € 1,2 miljoen in een overkapping, een vloeistofdichte vloer en enkele voorzieningen voor de handling van gevaarlijke stoffen. “Meer was er niet, maar voor mij was het genoeg om een langgekoesterde wens in vervulling te brengen”, vertelt de ambitieuze ondernemer. Een jaar later was de overkapping omgebouwd tot een volwaardige opslagloods, die voldoet aan de strengste PGS-wetgeving voor de opslag van gevaarlijke stoffen. Inmiddels beschikt de locatie ook over een eigen containerterminal. Als een spin in het web verzorgt Wildeman Storage & Logistics hier opslag, overslag en value added services voor chemiebedrijven op het park en voor andere bedrijven in de regio. En die weten hem goed te vinden.

Besparingspotentieel

Zo goed zelfs, dat de 3.000 palletplaatsen al vol waren voordat de verbouwing in Delfzijl gereed was. Maar de vraag naar opslagcapaciteit bleef; zeker voor gevaarlijke stoffen. Hoewel vijftien procent van de nationale chemie uit Delfzijl komt, zijn de logistieke faciliteiten er beperkt. Voor de opslag van gevaarlijke stoffen moesten bedrijven uitwijken naar Veendam, Coevorden, of zelfs Rotterdam; met aanzienlijke transportkosten tot gevolg.
“Er is dus volop besparingspotentieel en daar spelen wij op in”, vervolgt Jos Wildeman. “De economische groei was zeker een aanjager voor de chemie. Maar ik ben ervan overtuigd dat ook de gunfactor een rol speelt. Bedrijven besteden de logistiek rond gevaarlijke stoffen het liefst uit. Het is echt een specialisme. Onze klanten weten dat wij kwaliteit leveren en hen volledig ontzorgen.”

‘Unieke positie’

Vrij snel na de overname in Delfzijl besloot hij een warehouse in Hoogezand over te nemen. Het warehouse biedt ruimte voor 30.000 palletplaatsen, waarvan 3.000 voor gevaarlijke stoffen, en is sinds afgelopen jaar eigendom van Wildeman Storage & Logistics. Omdat ook dit warehouse binnen de kortste keren zo goed als vol zat, nam Wildeman een derde opslaglocatie, 20 hectare groot, in Farmsum in gebruik. Ook die locatie was ‘in no time’ gevuld.

“We nemen een unieke positie in de regio in”, weet de directeur. “Enerzijds bieden we specialistische diensten voor een veilige opslag en handling van gevaarlijke stoffen. Anderzijds verzorgen we op dezelfde locatie ook logistieke diensten voor niet-gevaarlijke goederen. Doordat we daarnaast flink hebben geïnvesteerd in IT, verkorten we voor veel klanten de psychologische afstand tot ‘het hoge noorden’. De vraag houdt aan en er zijn alweer plannen voor verdere uitbreiding.”

Betrokken en proactief

Voor een vlekkeloze logistieke operatie op de verschillende locaties vertrouwt Wildeman sinds het begin op de kwaliteit en expertise van Toyota Material Handling. “En dat bevalt uitstekend. Zij zijn écht meer dan een leverancier voor ons. Een partner, die betrokken is en proactief meedenkt. Het contact is zeer positief, evenals de snelheid van reageren. En de trucks zijn stuk voor stuk van A-kwaliteit”, aldus Jos Wildeman.

Met de groei van het bedrijf, groeide ook de intern transportvloot van de dienstverlener. Inmiddels telt die vloot zo’n 45 trucks, variërend van BT Levio elektrische pallettrucks tot BT Reflex reachtrucks en BT Vector smallegangentrucks.

De trucks vallen allemaal onder een financial leaseconstructie. “Dat biedt verschillende voordelen”, weet de directeur. “In de eerste jaren huurden we steeds meer trucks bij, naarmate de groei van ons bedrijf aanhield. De huurkosten werden daardoor steeds hoger. En eigenlijk is dat weggegooid geld. Door te kiezen voor deze leaseconstructie besparen we per jaar €25.000 én zijn de trucks na drie jaar in eigendom. Bovendien kunnen we werken met nieuwe trucks. Dat verhoogt de ergonomie en het werkplezier. Zeker met de beoogde verdere groei, maakt dat de investering meer dan lonend.”

Ook interessant

BT Optio orderpickers

Ons productassortiment

Bekijk ons volledige assortiment vorkheftrucks, inclusief reachtrucks en orderverzamelaars.

Lees meer >

Reach truck in warehouse

Reachtrucks

De serie reachtrucks biedt u een hoge acceleratie en een exeptionele rijbeleving voor het optimaal verplaatsen van lasten. 

Lees meer >

Ontdek ons kennisplatform

Voor al uw vragen rondom material handling kunt u terecht op ons kennisplatform. Ontdek handige informatie over efficiënt werken, een veilig werkklimaat en de laatste trends & ontwikkelingen.

Lees meer >

Wat zijn de mogelijkheden voor elektrisch rijden?

Tegenwoordig bestaan er verschillende opties als het gaat om elektrisch rijden. Ontdek welke optie het beste bij uw bedrijf past. 

Lees meer >

Wis alles