Zeven nieuwe trucks voor centraal distributiecentrum Coevorden

Onlangs leverde Toyota Material Handling Nederland zes orderverzameltrucks, type OSE, en een RRE reachtruck aan Jarola Central Services in Coevorden. Met de vervanging bevestigt het bedrijf haar vertrouwen in Toyota en is een probleemloze inzet ook voor de komende jaren gegarandeerd. Mede dankzij Toyota’s vlootmanagementsysteem I_Site hoopt Jarola daarbij het aantal schades verder te reduceren.

Jarola Central Services is de dienstverlener voor alle commerciële entiteiten van moedermaatschappij Jarola, met als grootste en meest bekende technisch groothandel Wildkamp. Vanuit het centrale distributiecentrum in Coevorden worden alle 46 Wildkamp-filialen dagelijks beleverd. “Daarnaast leveren we iedere dag zo’n duizend orders rechtstreeks af bij onze klanten”, vult logistiek manager René Makkinga aan.

‘Perfecte partner’

Voor het verzamelen van al die orders vertrouwt Jarola Central Services al meer dan twintig jaar op Toyota Material Handling. Makkinga: “Ook toen we de huidige locatie in 2008 zijn gestart, hebben we na een zorgvuldig selectietraject gekozen voor Toyota. De orderverzameltrucks die destijds in gebruik zijn genomen, waren nu écht aan het eind van hun leven en toe aan vervanging.”

De hernieuwde keuze voor Toyota Material Handling was volgens de logistiek manager voor de handliggend: “In de eerste plaats zijn onze chauffeurs enorm te spreken over de trucks. Daarnaast bewijst Toyota al jaren een perfecte sparringpartner te zijn. Er wordt proactief meegedacht en gezocht naar oplossingen die op maat zijn voor onze specifieke inzet. De samenwerking is heel plezierig en doelgericht.”

Dat bleek ook ditmaal. Jarola wilde de nieuwe trucks in gebruik nemen vóórdat het piekseizoen begon. “Dat was een uitdaging, gezien de levertijd vanuit de fabriek”, vertelt Makkinga. “Maar opnieuw bewees Toyota Material Handling Nederland een échte partner te zijn. Ze hebben de trucks uiteindelijk ‘kaal’ besteld en alle door ons gewenste opties in Ede opgebouwd, zodat alle trucks toch op tijd inzetbaar waren.”

Probleemloze inzet gegarandeerd

Als gevolg van de groei die de Jarola doormaakt, is het orderverzamelproces in de afgelopen jaren namelijk aanzienlijk veranderd. “De activiteiten zijn meer dan verdubbeld. Dat heeft logischerwijs zijn impact op de orderpicking”, licht Makkinga toe.

Voor de kleinere items, goed voor zo’n 40 procent van alle orderregels, werden eerder al zes geautomatiseerde verticale buffer modules van Kardex Remstar in gebruik genomen. Ook de werktijden zijn veranderd. Waar in 2008 nog enkel in dagdienst werd gewerkt, zijn de werktijden tegenwoordig van zes uur ’s ochtends tot één uur ’s nachts. “Dat vergt uiteraard het nodige van de trucks en de accu’s”, weet Makkinga. Om een probleemloze inzet te garanderen, zijn alle nieuwe trucks dan ook geleverd met een extra wisselaccu.

Schadepreventie

Het tweede aandachtspunt voor Jarola was schadepreventie. Makkinga: “Het is zeker niet zo dat onze chauffeurs roekeloos of onvakkundig zijn, maar elke schade is er gewoon één teveel.”

Om meer inzicht te krijgen in de inzet van de trucks besloot Jarola de gehele vloot uit te laten rusten met Toyota’s vlootmanagementsysteem I_Site.

I_Site regelt onder meer de toegangsautorisatie en -controle. Ook bewaakt het systeem de accu en worden eventuele schokken geregistreerd. Met behulp van de verzamelde data kunnen processen verder worden geoptimaliseerd en (onderhouds)kosten worden geminimaliseerd. “Daarnaast helpt het  de bewustwording te vergroten. Een veilige werkvloer is immers in het belang van iedereen”, stelt Makkinga.

Tevens liet het bedrijf alle trucks uitrusten met BlueSpot veiligheidslampen. De lampen projecteren een heldere, blauwe vlek op de vloer; in de rijrichting van de truck, zodat andere chauffeurs en voetgangers op de naderende truck worden geattendeerd.

Wis alles