In elke sector wordt meer en meer getracht om koolstofarme technologieën te gebruiken, wat meestal neerkomt op het gebruik van elektrische energie. Daardoor is er meer vraag naar zowel elektriciteit als de infrastructuur om die te leveren – denk maar aan hoeveel laadpalen voor elektrische auto’s in vervoersknooppunten zijn geïnstalleerd.
Magazijnen willen wel overgaan op elektriciteit, maar willen niet beperkt worden door de capaciteit van het net of de tijd die nodig is om een batterij te laden. Dat is waar heftrucks met brandstofcellen om de hoek komen kijken. Die rijden op waterstof, zijn in 2 à 3 minuten volledig bijgetankt, stoten niets uit als er groene waterstof wordt gebruikt, en de waterstof kan gemakkelijk op het terrein worden opgeslagen, zodat u controle hebt over de toevoer. 90% van Toyota’s vorkheftrucks zijn elektrisch, met inbegrip van heftrucks op lithium-ion batterijen en waterstof. Toyota heeft meer dan 15 jaar ervaring met vorkheftrucks op waterstof.
Het brandstofcelsysteem op een vorkheftruck bestaat uit de brandstofcellen, de waterstoftank van 350 bar, een kleine lithium-ion batterij om tijdelijk overtollige energie op te slaan en een ventilator. Dit alles zit in een gegoten frame ter grootte van een klassieke loodzuurbatterij en kan relatief eenvoudig in een conventionele elektrische vorkheftruck worden ingebouwd.
In de brandstofcel wordt de waterstof gemengd met lucht, waardoor het reageert met de zuurstof in de lucht om water te produceren. Bij die chemische reactie komt elektrische energie vrij, die wordt opgevangen en gebruikt om de elektromotoren aan te drijven die de rij-, hef- en kantelsystemen van de vorkheftruck bedienen.
Niet zeker of waterstof voor u geschikt is? Stel uzelf deze vragen. Luidt uw antwoord altijd ‘nee’, dan zoekt u beter een andere energiebron. Hoe vaker u echter ‘ja’ antwoordt, hoe groter de kans dat heftrucks met brandstofcellen op waterstof de beste keuze zijn voor uw bedrijf.
Als u met een volcontinu ploegensysteem werkt en uw heftrucks voortdurend worden gebruikt, kan het moeilijk zijn om de tijd te vinden om de batterijen te laden. Met brandstofcellen duurt bijtanken slechts 2 tot 3 minuten, dat is gemakkelijk in te passen in het werkschema van een heftruck.
Zware toepassingen vergen veel energie, wat betekent dat de heftrucks vaak moeten bijtanken. Hier komt de brandstofceltechnologie tot haar recht, met de korte tankcyclus die de stilstand tot een minimum beperkt.
Veel bedrijven hebben zich ertoe verbonden hun CO2-uitstoot tot een bepaald niveau terug te brengen. Brandstofceltechnologie kan een enorme stap in die richting zijn: bij gebruik van groene waterstof stoot een brandstofcel helemaal niets uit.
Een grotere vloot met meerdere soorten voertuigen kan volledig op één waterstofpomp werken, waardoor u tijd, ruimte en kosten bespaart.
In tegenstelling tot loodzuurbatterijen werken brandstofcellen op waterstof bij lage temperaturen zonder efficiëntieverlies.
Bedrijven die al andere voertuigen hebben die op waterstof rijden, kunnen snel overschakelen op heftrucks op brandstofcellen en onmiddellijk de vruchten plukken.
Waterstof voor energiedoeleinden wordt verkregen door waterstof te scheiden van de andere elementen in de moleculen waarin het voorkomt (zoals water, koolwaterstoffen en biomassa). De twee meest gebruikte methodes hiervoor zijn stoomreforming en elektrolyse. Elektrolyse wordt als het schoonste proces beschouwd. Als die elektrolyse wordt aangedreven door een hernieuwbare energiebron (zoals zonne- of windenergie), is het eindproduct ‘groene waterstof’.
Kan ik mijn eigen waterstof produceren?
Het is mogelijk om ter plaatse uw eigen waterstof te produceren met uw eigen elektrolyse-installatie. Waterstof kan ook worden aangevoerd via leidingen op het dak of onder de grond, via gasflessen of via tankwagens. Dit betekent dat opslag en tanken zowel binnen als buiten kunnen gebeuren.
Brandstofcellen op waterstof staan sinds lang bekend als een milieuvriendelijke optie, maar zijn vandaag ook gewoon een praktische oplossing. Door waterstofcellen aangedreven heftrucks zijn:
Heftrucks werken zonder uitstoot – het enige restproduct is gedestilleerd water. Het gebruik van ‘groene waterstof’ maakt de hele levenscyclus van waterstof CO2-neutraal. De hefttrucks bevatten geen giftige chemicaliën en zijn dus veilig voor de bestuurders.
Waterstoftanks hebben een lange levensduur en vereisen weinig onderhoud. Er is geen prestatieverlies tijdens het gebruik en tussendoor bijtanken is mogelijk zonder de levensduur van de batterij te schaden.
Bijtanken duurt slechts 2 à 3 minuten en er hoeven geen batterijen te worden vervangen. Waterstof kan op verschillende manieren worden opgeslagen en heeft geen speciale opslagruimte of ventilatiesysteem nodig. Daardoor zijn brandstofcellen op waterstof een zeer productieve optie.
Bijtanken kan zowel buiten als binnen, ook bij lage temperaturen, op elk moment. De tanks kunnen achteraf op bestaande heftrucks worden gemonteerd en nemen niet te veel ruimte in beslag.
Overschakelen op heftrucks op brandstofcellen vergt een initiële investering in de waterstofinfrastructuur voor uw bedrijf. Die investering begint zichzelf onmiddellijk terug te verdienen via recurrente besparingen op de werkingskosten. Hoelang het duurt voordat de investering volledig is terugverdiend, hangt af van de aard van uw bedrijf – het is de moeite waard om dit zorgvuldig te analyseren voordat u beslist of brandstofcellen de juiste keuze voor u zijn.
Wanneer is waterstof de beste keuze?
In het algemeen is een brandstofceloplossing financieel de beste keuze voor grote vloten op één locatie. Ook wanneer heftrucks in een ploegenstelsel worden gebruikt of batterijen vaak worden vervangen, rendeert de investering sneller. Er zijn echter nog andere factoren die u in overweging moet nemen alvorens over te schakelen. Beantwoord om zeker te zijn dat u de beste keuze maakt de zelfbeoordelingsvragen eerder op deze pagina.
Momenteel is ongeveer 90 procent van de elektrische vorkheftrucks van Toyota verkrijgbaar met brandstofceltechnologie en we breiden dat aanbod voortdurend uit. Wij gebruiken zelf ook waterstof in onze eigen productiefaciliteiten in Japan en Italië en bij partners in Frankrijk, Noorwegen en Finland. Die praktijkervaring geeft ons kennis uit de eerste hand van de vereisten, mogelijkheden en moeilijkheden bij de invoering van waterstofenergie. Die kennis delen wij zo vaak mogelijk met onze klanten.
Wilt u meer weten?
Uw plaatselijke Toyota-vertegenwoordiger zal u met plezier ons aanbod voorstellen en advies geven over hoe u voordeel kunt halen uit heftrucks op brandstofcellen.
The hydrogen-powered truck received some promising feedback and many positive reactions at AET:
'After using the truck, we can compare the characteristics of the hydrogen truck with the electrical forklift’s benefits: adjustable, rigorous in usage, agile, almost completely silent and no more exhaust fumes. Furthermore, after a long and especially productive day, we can immediately refuel the truck.'
Luc De Ben, Terminal Support Coordinator at AET
Read the full case study here>>