Onze energieoplossingen kunnen u helpen:
Loodzuurbatterijen waren jarenlang de meest voorkomende energiebron voor heftrucks, maar in 2013 bood Toyota Material Handling als eerste fabrikant lithium-ionbatterijen aan als optie. Sindsdien zijn die snel uitgegroeid tot de belangrijkste energiebron. Lithium-ion en waterstof helpen bedrijven om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen, aangezien zij minder energie verbruiken dan traditionele loodzuurbatterijen.
Welke energiebron voor uw truckvloot de juiste keuze is, hangt af van uw prioriteiten. Onderstaande tabel vergelijkt de meest voorkomende opties:
Tijd om volledig op te laden: 80 min.
Laadinfrastructuur: Geen, laad op via uw elektriciteitsnet
Onderhoud: Geen
Levensduur: 5.000 laadcycli
Uitstoot: Geen (in combinatie met groene stroom)
Verkrijgbaar bij: Volledig elektrisch aanbod
Tijd om volledig op te laden: 3 min.
Laadinfrastructuur: Laadstation en optionele elektrolyse-installatie
Onderhoud: Minimaal
Levensduur: 10 jaar
Uitstoot: Geen (in combinatie met groene waterstof)
Verkrijgbaar bij: 90% van het elektrisch aanbod
Tijd om volledig op te laden: 8-12 uur
Laadinfrastructuur: Aparte laadruimte
Onderhoud: Intensief: regelmatig water bijvullen
Levensduur: 1.500 laadcycli
Uitstoot: Chemicaliën tijdens het laden
Verkrijgbaar bij: Volledig elektrisch aanbod
Efficiënt, flexibel opladen
Lithium-ion is de efficiëntste energieoplossing die er is. De technologie is uitermate geschikt voor zowel één- als meer- ploegenstelsels, is gemakkelijker en sneller op te laden dan loodzuur en laat toe om tussendoor bij te laden. Hierdoor is het niet meer nodig om de batterijen in de loop van de dag te vervangen, waardoor de productiviteit van de vorkheftruck maximaal is.
Slimme laders houden kosten onder controle
Wij bieden voor heel ons aanbod zelf gebouwde lithium-ion batterijen met verschillende capaciteiten aan. Wij stellen u een batterij en lader voor die zijn afgestemd op uw behoeften, gebruiksfrequentie, toepassing en energie-infrastructuur. Al onze slimme laders zijn voorzien van dynamische vermogensbegrenzing om het totale energieverbruik aan te sturen en dure ‘piekvraag’ te voorkomen. Wanneer u meerdere heftrucks tegelijk oplaadt, sturen de laders de meeste stroom naar de heftruck met het laagste energieniveau. Dit verkort de oplaadtijd en verbetert de energie-efficiëntie van het proces met wel 15%.
Lithium-ion is veilig, efficiënt en betrouwbaar. De technologie heeft heel wat voordelen, zoals:
Snel laden, lage uitstoot
Als uw heftrucks zwaar werk verrichten of intensief gebruikt worden in een ploegenstelsel en tussendoor bijladen niet mogelijk is, zijn brandstofcellen de juiste keuze. Heftrucks met waterstofaandrijving zijn eenvoudig en snel bij te tanken en op te laden, én verminderden uw CO2 uitstoot.
Het enige restproduct is water
Brandstofcellen wekken elektriciteit op doordat waterstof in contact komt met zuurstof in het elektrolyseproces. Op die manier drijven zij de elektromotor aan, met water als restproduct. Waterstof die is gemaakt met hernieuwbare energie, is volledig koolstofvrij. Wanneer ze wordt omgezet in elektriciteit, komt er alleen gedestilleerd water vrij. Waterstof kan gemakkelijk worden opgeslagen en vervoerd, zodat hernieuwbare energiebronnen ten volle kunnen worden benut.
Brandstofcellen zijn voordelig voor complexe, omvangrijke heftruckparken in bedrijven met een ploegendienst, waar het nodig is om batterijen te wisselen. Enkele voordelen:
Regelmatig en kostenefficiënt opladen
Loodzuurbatterijen zijn het goedkoopst in aankoop, maar vereisen wel regelmatig onderhoud om in topconditie te blijven. De batterijen hebben een aparte laadruimte nodig en een volledige laadbeurt neemt 8 tot 12 uur in beslag. De batterij moet ook regelmatig met water worden bijgevuld. Loodzuur heeft 1.500 laadcycli en deze batterijen worden het best opgeladen wanneer ze rond 20% capaciteit zitten.
Voordelen van loodzuurbatterijen:
Loodzuur is geknipt om het principe van de circulaire economie toe te passen in eenvoudige logistieke processen.
Een heftruck met verbrandingsmotor heeft een lagere aankoopprijs dan een elektrische heftruck. Heftrucks met verbrandingsmotor zijn geschikt voor buitentoepassingen en werken goed in ongunstige weersomstandigheden, zoals regen. Voor gebruik binnen is voldoende ventilatie in de werkomgeving nodig om de uitlaatgassen af te voeren. Verbrandingsmotoren hoeven niet te worden opgeladen en kunnen gemakkelijk en snel worden bijgetankt als de infrastructuur daarvoor voorhanden is.
De heftrucks met verbrandingsmotoren en contragewicht van Toyota voldoen ruimschoots aan de nieuwste Euro V-uitstootnormen en zijn verkrijgbaar met twee brandstofopties (diesel en LPG) en met een hefvermogen tot acht ton.
Voordelen van vorkheftrucks met verbrandingsmotor
Verbrandingsmotoren zijn ideaal voor buitenactiviteiten en bieden verschillende voordelen:
Hebt u de juiste energieoplossing gevonden? Dan kunnen we het heftruckmodel kiezen dat bij uw bedrijf past. Om u op weg te helpen, vindt u hieronder vier veelgebruikte type heftrucks.
Aanbeveling:
De Toyota BT Levio LWI160 is een elektrische magazijntruck die ideaal is in krappe ruimtes zoals showrooms, winkels en supermarkten.
Aanbeveling:
Ons uitgebreide aanbod reachtrucks kan worden ingezet voor veel verschillende toepassingen: binnen, buiten en in krappe ruimtes.
Aanbeveling:
De Traigo 48-modellen zijn zeer energie-efficiënt, hebben een uitstekend zicht rondom en uitstekende hef- en rijprestaties
Aanbeveling:
Het Tonero-gamma van 1,5 tot 8,0 ton is uitgerust met krachtige en betrouwbare industriële motoren van Toyota, die een ongeëvenaard vermogen en stabiliteit leveren.
Ons I_Site-vlootbeheersysteem heeft een functie voor batterijbeheer in het I_Site Explorer-pakket, dat u nuttige informatie geeft over uw batterijen, waarmee u de kosten- en energie-efficiëntie kunt verbeteren.
Lithium-ionbatterijen bieden nieuwe mogelijkheden voor flexibeler laden. In tegenstelling tot loodzuuralternatieven beïnvloedt de laadfrequentie bij lithium-ion de levensduur niet. Tussendoor bijladen wordt zelfs actief aangemoedigd om uw bedrijf draaiende te houden. Met I_Site Explorer kunt u het laadniveau van uw batterijen volgen en ervoor zorgen dat zij steeds optimaal geladen zijn. Door een heftruck te laden wanneer hij niet in gebruik is, kunt u het met minder batterijen doen en beperkt u het risico dat uw heftruck op een ongelegen moment uitvalt.
Onze bedrijfsvisie is om bij alles wat we doen te streven naar zero muda (oftewel geen verspilling). Dat geldt ook voor onze aanpak van het energievraagstuk. Wij hebben ons ertoe verbonden om onze eigen activiteiten tegen 2030 koolstofvrij te maken. Om die belofte waar te maken, hebben wij een energiebeleid ingevoerd dat is gebaseerd op drie pijlers en doelstellingen voor 2030:
In augustus 2019 kreeg Toyota Material Handling Zweden een officieel erkenning als onze eerste koolstofvrije fabriek, die geen CO2 uitstoot en alleen groene elektriciteit, stadsverwarming en vloeibaar biogas gebruikt.
Lees meer over het duurzaamheidsprogramma van Toyota Material Handling in Europa >>