Als fabrikant en leverancier van oplossingen zoeken we naar mogelijkheden, zowel in onze eigen processen als ter ondersteuning van de operationele activiteiten van onze klanten, om onze operationele klimaatvoetafdruk te verkleinen. Dat doen we door gebruik te maken van onze op technologie gebaseerde portfolio en door bewuste ontwerp- en productiekeuzes te maken: gegevens controleren, afval vermijden, prioriteit geven aan effectief energie- en emissiebeheer en ons richten op koolstofarme oplossingen. We stemmen onze milieu-informatie af op de European Sustainability Reporting Standards (ESRS): E1 Klimaatverandering, E2 Vervuiling, E3 Water en mariene bronnen, E4 Biodiversiteit, E5 Gebruik van hulpbronnen en circulariteit.
‘We aim to be a leader on climate action, and act responsibly on other environmental issues’
Per Fyrenius,
Senior Vice President Corporate Development
We blijven toegewijd aan het voortouw nemen in klimaatactie. In oktober 2023 hebben we onze, op wetenschap gebaseerde, doelen ter goedkeuring ingediend bij de SBTi. Dit heeft ons geholpen het basisjaar voor de carbon footprint vast te stellen en belangrijke hefbomen voor decarbonisatie te prioriteren. Terwijl we op goedkeuring van de SBTi wachten, plannen we om ervoor te zorgen dat we de benodigde middelen hebben om de emissiereductie te versnellen en deze doelen te bereiken.
Werken richting net zero
Met deze gegevens als uitgangspunt tellen we af naar net zero. Onze huidige doelstelling om de CO2-uitstoot in alle drie de toepassingsgebieden netto nul te maken is vastgesteld op 2050. Onze bijgewerkte doelstellingen worden in de loop van 2024 bekendgemaakt na goedkeuring door SBTi.
Onze waardeketen mobiliseren met behulp van het EcoVadis-platform
Milieu is een van de vier gebieden waarop EcoVadis ons beoordeelt - en het gebied waarop we de hoogste 'uitmuntende' beoordeling van 90% krijgen.
Tegelijkertijd blijven we in gesprek met klanten, leveranciers, werknemers en de maatschappij in het algemeen om de decarbonisatie te versnellen. Sinds ons vorige verslag hebben we partners uitgenodigd voor het EcoVadis-platform om de ESG-transparantie te vergroten. Daarnaast hebben meer dan 200 leveranciers hun CO2-classificatie met ons gedeeld op het EcoVadis-platform.
Lees meer over E1 - Klimaatverandering in ons duurzaamheidsrapport >>
Gecertificeerde ISO 14001-milieubeheerprocedures zijn aanwezig in al onze fabrieken en worden geïmplementeerd in al onze verkoopbedrijven. Ook van alle grote leveranciers wordt verwacht dat ze ISO 14001-gecertificeerd zijn en dat ze onze Gedragscode voor leveranciers ondertekenen, die specifieke eisen stelt aan de controle op vervuiling door onze leveranciers. De EcoVadis-beoordeling die we bij al onze leveranciers invoeren, zal ons ook in staat stellen om het risico stroomopwaarts te beheren.
Volgens de REACH-regelgeving van de EU is het bedrijf verplicht om klanten te informeren over al onze producten die een zeer zorgwekkende stof (SVHC) bevatten. We werken onze REACH-brief op onze website jaarlijks bij om ervoor te zorgen dat onze klanten toegang hebben tot deze gegevens.
Lees meer over E2 - Vervuiling in ons duurzaamheidsverslag >>
Als fabrikant van vorkheftrucks achten onze stakeholders het onwaarschijnlijk dat onze eigen activiteiten een materiële impact hebben op water en waterbronnen. Toch zijn er gegevens beschikbaar over wateronttrekking in ons hele Europese netwerk en onze fabrieken zijn voornamelijk assemblagefabrieken met beperkte wateronttrekkingen. Als er al materiële gevolgen zijn in onze waardeketen, dan zijn die waarschijnlijk te vinden in activiteiten stroomopwaarts in de waardeketen.
Als onderdeel van Toyota Industries Corporation (TICO) hebben we ook een A-waardering in de waterveiligheidsvragenlijst van het CDP (Carbon Disclosure Project - beheert het wereldwijde openbaarmakingssysteem voor de milieuprestaties van bedrijven).
Lees meer over E3 – Water en mariene hulpbronnen in ons duurzaamheidsverslag >>
Als fabrikant van vorkheftrucks achten onze stakeholders het onwaarschijnlijk dat onze activiteiten een materiële impact hebben op de lokale biodiversiteit, maar we zullen een risicobeoordeling op Europees niveau uitvoeren om dit te bevestigen. In onze branche zijn de gevolgen voor de biodiversiteit hoger in de toeleveringsketen geconcentreerd, daarom is biodiversiteit opgenomen in onze Gedragscode voor leveranciers.
Lees meer over E4 – Biodiversiteit in ons duurzaamheidsrapport >>
Circulaire innovatie van bedrijfsmodellen is een manier om concurrerend te blijven en duurzaamheidskwesties aan te pakken. Als onderdeel van de Green Deal van de EU zien we een substantiële verandering in de EU-wetgeving op dit gebied. We werken actief samen met experts om een risicomap en een routekaart voor circulariteit te ontwikkelen en verwachten continue verbeteringen in onze hele waardeketen.
Zero muda: materialen opnieuw inzetten
We restaureren en hergebruiken al ongeveer 60% van onze huurvloot voor een tweede leven als gebruikte trucks die worden verkocht aan onze directe klanten, die rechtstreeks worden beheerd door onze Marketing & Sales Companies. Nog eens 30% wordt hergebruikt door niet-directe klanten, d.w.z. onafhankelijke distributeurs of handelaren.
Circular verhuur & service-innovatie
Onze renovatiecapaciteit wordt voortdurend uitgebreid binnen ons Europese netwerk, en ongeveer 40% van de machines uit het tweede leven van directe klanten wordt opnieuw verhuurd om toepassingen van klanten te ondersteunen.
Service is ook een integraal onderdeel van onze aanpak om de levensduur van onze trucks te maximaliseren. Om afval te minimaliseren en circulariteit te verbeteren, willen we deze aantallen verhogen door interne programma's uit te voeren die gericht zijn op het identificeren van eerste- en tweedelevensduurmogelijkheden voor trucks en batterijen.
Lees meer over E5 – Grondstoffengebruik en circulariteit in ons duurzaamheidsverslag >>
Hoe we kwaliteit en klantveiligheid maximaliseren