De ESRS (European Sustainability Reporting Standards) vraagt bedrijven te rapporteren over hun materiële impact, risico's en kansen in een sociale context. We streven naar transparantie over onze sociale praktijken, ons beleid en onze maatregelen.
‘We aim to demonstrate every day that people come first’
Peter Damberg,
Senior Vice President Human Resources
We investeren voortdurend in onze mensen. We ontwikkelen en onderhouden hun professionele competenties en persoonlijke capaciteiten en meten de tevredenheid van onze werknemers lokaal om hun welzijn te waarborgen.
Als het gaat om onze meer dan 13.000 werknemers (over heel Europa), zijn hun gezondheid, veiligheid en welzijn een gedeelde verantwoordelijkheid. Managers moeten zorgen voor een veilige fysieke en psychologische omgeving om een bloeiende cultuur te creëren. Medewerkers zijn verplicht om veiligheidsrichtlijnen op te volgen en proactieve stappen te ondernemen om de veiligheid en het welzijn van henzelf en hun collega's te garanderen.
We respecteren alle mensen gelijk, omarmen verschillen en weerspiegelen het wereldwijde karakter van de Toyota-familie en -waarden. Door ons langdurige partnerschap met EU-OSHA zetten we ons in voor een werkplek die veiliger en gezonder is voor iedereen. In 2023 ondertekende ons managementteam een nieuwe verbintenis met betrekking tot diversiteit, gelijkheid en inclusie. Hierin pleiten we actief voor een werkcultuur die diversiteit, inclusie en gelijke kansen prioriteert.
Lees meer over S1 - Onze eigen werknemers in ons duurzaamheidsverslag >>
‘I am proud of my company as we sharpened our focus on Diversity, Equity and Inclusion, but I humbly admit that this is a long road we are on and that requires persistence and patience.
Leaders and managers are important role models, but everyone in our company has a responsibility to contribute to the great workplace we want to create, together. Everyone’s effort matters.’
Maria Hagegård, Senior HR Project Manager
Meer dan 80% van onze leveranciers bevindt zich dichtbij de fabrieken, waardoor we de lokale economie kunnen ondersteunen en de impact van transport kunnen verminderen. Veel andere leveranciers zijn echter gevestigd in verschillende landen waar de wettelijke bescherming van werknemers verschilt.
Arbeidspraktijken en mensenrechten in de waardeketen vormen sectorbrede uitdagingen die voor elk bedrijf moeilijk alleen op te lossen zijn. We zijn bezig met het opbouwen van capaciteit om in de toekomst verder in te zoomen op dit onderwerp - zodra leveranciers zijn verbonden met EcoVadis, kunnen we met de ingebouwde tools voor het in kaart brengen van risico's de arbeidspraktijken en mensenrechten van onze eigen activiteiten en die van onze leveranciers onderzoeken. Hierdoor krijgen we een beter overzicht van hoe onze leveranciers omgaan met sociale praktijken in relatie tot secundaire leveranciers.
In lijn met onze Gedragscode voor leveranciers willen we op een eerlijke en oprechte manier zaken doen en een duurzame waardeketen creëren - we willen de meest gerespecteerde en vertrouwde material-handlingpartner in Europa worden.
Lees meer over S2 - Werknemers in de waardeketen in ons duurzaamheidsverslag >>
Hoewel we een uitgebreid leveranciersbestand hebben, is meer dan 80% van onze Europese leveranciers gevestigd in de buurt van onze fabrieken.
Hoewel meer dan driekwart van onze leveranciers in Europa is gevestigd, zijn sommige elders gevestigd, in landen waar de wettelijke bescherming nog steeds zwakker is en waar gemeenschappen die materiële gevolgen ondervinden niet worden gedekt. We hebben onze Gedragscode voor leveranciers in 2023 bijgewerkt om dit probleem aan te pakken, in lijn met ons Beleid Verantwoord Inkopen.
Een reeks klimaat- en sociale regelgevingen van de EU - waaronder de verordening betreffende dwangarbeid en de sectorale sociale dialoog - verplicht ons om ons bestuursniveau met betrekking tot deze kwesties verder te verhogen. We verwelkomen deze kans om een gelijk speelveld te creëren, aangezien alle bedrijven in de EU dergelijke kwesties op een meer gestandaardiseerde manier zullen moeten aanpakken.
Lees meer over S3 - Betrokken gemeenschappen in ons duurzaamheidsverslag >>
Hoe we kwaliteit en klantveiligheid maximaliseren