“Onze nieuwe LWI160 is de meest compacte truck in zijn klasse. Hiermee bieden we een zeer brede en flexibele energieoplossing binnen één geoptimaliseerd machineformaat, dat de nieuwe maatstaf vormt”, zegt Fredrik Nilsson, Product Manager Warehouse Trucks van Toyota Material Handling Europe.
Toyota Material Handling ging onconventioneel te werk om de BT Levio LWI160 te optimaliseren en kwam met een revolutionair en innovatief ontwerp voor de elektrische pallettruck met lithium-ion accu. Een perfect voorbeeld van hoe Toyota’s basisfilosofie van continue verbetering (kaizen) in praktijk wordt gebracht. De LWI160 is de eerste laagheffende truck ooit in de sector die compleet opnieuw ontworpen is. Door het traditionele batterij compartiment te verwijderen, kon de indeling van de truck helemaal aangepast en geoptimaliseerd worden. Wat een optimale plaatsing van alle onderdelen mogelijk maakte. Dankzij de ingebouwde lithium-ion batterij en de standaard aanwezige telematica is het hoogwaardige, compacte ontwerp onderscheiden met de iF Design Award 2020. Dit is een belangrijke erkenning van de iF-jury voor Toyota’s eerste ontwerp op basis van een uniek lithium-ion concept. Dit is nog maar het begin van een nieuw tijdperk waarin Toyota dit concept kan uitbouwen om toekomstige ontwerpen nog verder te optimaliseren en klanten een nog betere oplossing voor hun intralogistieke werkzaamheden te bieden.
De nieuwe BT Levio met lithium-ion accu van Toyota is een zeer compacte machine, die kleiner en lichter is zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties. Het model is bovendien veel energiezuiniger. De 24-volt BT Levio LWI160 biedt flexibele energieoplossingen. Het model wordt geleverd met een lithium-ion accu met een capaciteit van 50, 105 of 150 Ah, die snel en eenvoudig is op te laden. Afhankelijk van de behoeften van de klant zijn bovendien energieoplossingen op maat mogelijk.
Klanten kunnen kiezen tussen extern opladen, ingebouwd opladen of opladen in vrachtwagens via opladers met uiteenlopende capaciteiten. Verder is een nieuwe, verbeterde connector voor externe opladers beschikbaar. Deze gebruikt een insteekverbinding in plaats van een ‘jumper’, waardoor nog efficiënter gewerkt kan worden.
De BT Levio LWI160 is een elektrische magazijntruck die voor een groot aantal lichte, middelzware en zware meelooptoepassingen gebruikt kan worden. De truck is ideaal voor werkzaamheden in krappe ruimtes, zoals verkoopzones, winkels en supermarkten, maar leent zich ook perfect voor horizontaal transport, laden en lossen. Door het compacte formaat kan de bestuurder eenvoudig manoeuvreren en is de machine perfect om aan boord van bijvoorbeeld vrachtwagens te worden gebruikt. Deze innovatieve laagheffende truck van Toyota weegt slechts 269 kg (inclusief accu van 105 Ah) en kan moeiteloos ladingen tot 1,6 ton over korte tot middellange afstanden vervoeren met een rijsnelheid van maximaal 6 km/h.
Door zijn lage geluidsniveau en programmeerbare bedieningsinstellingen biedt de gebruikersvriendelijke en intuïtieve BT Levio LWI160 een optimaal bestuurderscomfort. Dankzij het nieuwe ontwerp van de elektrische lithium-ion pallettruck is veilig en efficiënt werken in alle situaties gegarandeerd. De disselboom is namelijk centraal geplaatst, waardoor de bestuurder een onbelemmerd zicht heeft.
De LWI160 heeft een geoptimaliseerde bochtbesturing, die afhankelijk van de hoek van de stuurarm automatisch de snelheid in bochten verlaagt. Doordat het risico van instabiele ladingen in bochten en voetletsels wordt verkleind, zorgt dit voor meer veiligheid op de werkplek. Met het unieke Click-2-Creep-systeem kan de bestuurder de machine op kruipsnelheid bedienen met de disselboom rechtop. Dat gaat eenvoudig door dubbel te klikken op de bedieningshendel, waardoor de wendbaarheid in krappe ruimtes wordt verbeterd.