We gebruiken cookies om de werking van onze site te verbeteren voor de gebruiker. OK

Ergonomie en zitten op een heftruck

Een goede zit op de hef- of reachtruck voorkomt lichamelijke klachten en is belangrijk voor een bewuste, energiezuinige inzet. Maar hoe realiseert u die goede zit? En waarop dient nog meer te worden gelet als het gaat om ergonomisch zitten op de heftruck?

Niemand zit te wachten op rugklachten, zeurende pijntjes, tintelingen in de benen, of zelfs gevoelloze benen. Een goede, geveerde stoel is dan onmisbaar. Zo’n goede stoel is tevens instelbaar, zodat een ontspannen zitpositie, zonder beknellingen en met een juiste werkafstand tot de pedalen mogelijk is. Een correcte instelling van de stoel zorgt er bovendien voor dat lichaamsschadelijke trillingen tot een minimum beperkt blijven.

Rugleuning en zitting

Bij die correcte instelling maakt de rugleuning een hoek van 95 tot 115 graden met de zitting, en wordt de stoel over de rails naar de juiste positie ten opzichte van de pedalen verplaatst. Te veel ruimte maakt het lastig om de pedalen te bedienen, te weinig ruimte kan zenuwbanen en bloedvaten afknellen. Bij de juiste zitdiepte bevinden de bovenbenen van de chauffeur zich evenwijdig aan het zitkussen en worden ze gelijkmatig ondersteund.

Gewichtsinstelling

Ook het instellen van de vering verdient aanbeveling. Vrijwel elke stoel kan worden ingesteld op het lichaamsgewicht van de chauffeur. Dat is cruciaal bij het voorkomen van chronische rugklachten. Een heftruckstoel is immers maar zelden op maat gemaakt.

Voor de gewichtsinstelling zit vaak een hendel met een gewichtsindicatie aan de voorkant onder de zitting. Letterlijk in een handomdraai verbetert deze hendel het rijcomfort enorm.
Bij een goede instelling veert de stoel in, maar wordt de eindaanslag niet meer dan 1 à 2 keer per dag bereikt.

Verder helpt een goede houding. Een lendensteun is hierbij een handig hulpje. De steun vult de holte die overblijft tussen rug en rugleuning en zorgt bij sporadisch gebruik voor extra verlichting. Om die ideale zitpositie te bereiken, worden ook de stuurhoogte en de neiging van de stuurkolom ingesteld op het postuur van de chauffeur. Als de truck is voorzien van een armleuning, helpt het om ook deze in te stellen voor een ontspannen werkpositie en juiste bereikbaarheid van de hydrauliekhendels.

Meer weten over ergonomie?

Ook interessant

Specialist bekijkt I_Site

I_Site Vlootmanagement

I_Site verbindt uw truckvloot, verzamelt gegevens en geeft u een overzicht van wat er gebeurt. I_Site biedt inzicht in hoe u uw bedrijfsvoering kunt optimaliseren.

Lees meer >
BT Optio orderpickers

Ons productassortiment

Bekijk ons volledige assortiment vorkheftrucks, inclusief reachtrucks en orderverzamelaars.

Lees meer >
Toyota Production system

Toyota Productie systeem

Het Toyota Productie Systeem (TPS) is een lean manufacturing systeem waarin teamleden duidelijk afgelijnde verantwoordelijkheden hebben.

Lees meer >

Veiligheid op de werkvloer

Ontdek alles over veiligheid op de werkvloer. Onder andere hoe u een veilig werkklimaat kunt creëren voor uw werknemers en ongelukken kunt voorkomen.

Lees meer >