Er zijn verschillende typen masten, waarbij het aantal mastdelen bepalend is voor onder andere de hefhoogte. We onderscheiden enkelvoudige, tweevoudige en drievoudige masten. De drievoudige of triplex mast is opgebouwd uit drie mastdelen en bereikt de grootste hoogtes.
De mastdelen vallen meestal mooi in elkaar, zodat het zicht door de mast minimaal wordt beïnvloed. Ook bij een tweedelige mast vallen de mastdelen uiteraard netjes in elkaar en is doorgaans het zichtvenster groter dan bij een driedelige mast.
Naast de hefhoogte bepaalt het type mast ook de doorrijhoogte van de truck. In het algemeen geldt: hoe meer mastdelen, hoe kleiner de bouwhoogte. Daarbij kan de mast zijn uitgevoerd met één, of twee vrije hefcilinder(s). Dankzij deze cilinders kan een last tot een beperkte hoogte (de vrije heffing) worden geheven zonder dat de totale hoogte van de truck toeneemt.
De keuze voor een dubbele of juist enkele cilinder voor de vrije heffing hangt af van het soort werk. Wie veel pallets opneemt, kiest vaak voor één cilinder in het midden, omdat het zicht op de vorkpunten dan beter is. Wie lange afstanden rijdt, heeft baat bij optimaal zicht op de rijweg. In dat geval ligt de keuze voor dubbele cilinders voor de hand.
Om de chauffeur een zo optimaal mogelijk zicht te bieden, ontwerpen fabrikanten de mast zo slank mogelijk. Uiteraard zonder concessies te doen aan stabiliteit en sterkte. Maar hoe slank de mastprofielen ook zijn, een dode hoek blijft altijd aanwezig; als gevolg van onder andere het vorkenbord.
Die dode hoek is meestal het kleinst op een truck met een slank vorkenbord dat zoveel mogelijk doorzicht biedt. Vaak vergroot een sideshift de dode hoek, maar daar staat tegenover dat zo’n sideshift meer gemak biedt bij het nauwkeurig positioneren van de last.