Intern transport is voor de meeste bedrijven een ‘noodzakelijk kwaad’. Niemand koopt immers een hef- of magazijntruck voor de lol. Ditzelfde intern transportmaterieel is tevens een onmisbaar ‘noodzakelijk kwaad’. Of het nou gaat om een intensieve inzet, of het sporadisch verplaatsen van goederen. Zonder hef- of magazijntruck liggen de processen stil. Logisch dus, dat er steeds kritischer wordt gekeken naar de interntransportvloot. Zeker ook, omdat het geld maar één keer kan worden uitgegeven.
In de meeste gevallen spelen de kosten een belangrijke rol bij de keuze voor een nieuwe of gebruikte heftruck. De investering in een nieuwe truck is logischerwijs hoger dan die in een gebruikte truck. Daar staat tegenover dat een nieuwe truck in de regel meer garanties biedt, bijvoorbeeld als het gaat om inzetbetrouwbaarheid en lage onderhoudskosten.
Ook zijn nieuwe trucks voorzien van de laatste stand van techniek. En dat heeft vaak een positief effect op de productiviteit en het energieverbruik. Verder zijn de ergonomie en het zicht van een nieuwe truck meestal nóg beter dan bij het voorgaande model. Dit zijn immers aspecten waar heftruckfabrikanten continu aandacht aan besteden.
Bijkomend voordeel is, dat een nieuwe hef- of magazijntruck motiverend kan werken voor de chauffeurs. Veel chauffeurs vinden het mooi om met nieuw materieel te werken. Als ze daar dan ook nog eens extra zuinig op zijn, komt dit de veiligheid op de werkvloer altijd ten goede.
In de praktijk wordt er vaak gekozen voor nieuwe hef-of magazijntrucks als de inzet intensief is en de trucks veel uren draaien.
Als de inzet minder intensief is, of wanneer er op de korte termijn een (extra) truck nodig is – maar er bijvoorbeeld geen behoefte is om deze te huren – kan een gebruikte truck uitkomst bieden. De kostprijs van een tweedehands truck kan beduidend lager liggen dan die van een nieuwe truck, afhankelijk van onder meer de leeftijd van de truck. En eventuele kinderziektes zijn bij een gebruikte truck verholpen.
Ook kan een tweedehands truck aantrekkelijk zijn als uitbreiding op de basisvloot. Zeker wanneer niet iedere chauffeur zijn of haar eigen truck heeft en het nieuwe model bijvoorbeeld is voorzien van een nieuw bedieningsconcept. Een gebruikte truck, met dezelfde bediening en configuraties als de trucks die reeds in gebruik zijn, past dan wellicht beter binnen de bestaande vloot. Chauffeurs hoeven dan niet eerst te wennen en kunnen moeiteloos overstappen van de ene truck op de andere truck. Ook de mogelijkheid van het uitwisselen van accu’s met eenzelfde trogmaat als die van de reeds in gebruik zijnde trucks kan een reden zijn om te kiezen voor een gebruikte truck.
De keuze voor de juiste truck voor een specifieke inzet is hoe dan ook veel meer dan een kostenkwestie. Sterker zelfs; een goede keuze levert geld op. Een kritische blik en goed advies zijn dan ook geen overbodige luxe.