Een moderne heftruck biedt de keuze uit meerdere settings, die het rijgedrag en karakter van de truck bepalen. Van krachtig en productief tot energiezuinig. Rijsnelheid, acceleratie, hef- en daalsnelheden; alles kan worden ingesteld en vaak via vooraf ingestelde rijprogramma’s door de chauffeur zelf worden gekozen. Maar wat is nou de juiste setting voor welke inzet?
Uit onafhankelijke testen blijkt dat de maximale rijsnelheid alléén zin heeft als er een onbelemmerde rijweg is van minimaal 75. Is de rijweg korter, dan valt de winst van de hogere snelheid weg tegen de noodzaak om te remmen en opnieuw te accelereren.
Bijvoorbeeld voor andere trucks, een kruising, een drempel, of voor het veilig nemen van een bocht. Een hef- of reachtruck heeft in de regel ongeveer 20 meter nodig om op volle snelheid te komen. En vrijwel geen enkel magazijn kent onbelemmerde rijwegen van 75 meter of langer.
Het is dan ook logischer om een rijsnelheid te kiezen die in de buurt ligt van de gemiddelde rijsnelheid. Die ideale rijsnelheid bedraagt 11 km/uur voor trucks met een hefcapaciteit tot 2 ton en voor reachtrucks, zo blijkt uit jarenlange testervaring. Wie de nadruk legt op productiviteit, kiest voor 12 km/uur.
Is extra veiligheid belangrijker, dan kan beter worden gekozen voor een rijsnelheid van 10 km/uur. Het lijkt misschien nóg veiliger om te kiezen voor 8 km/uur, maar schijn kan bedriegen. Die rijsnelheid is namelijk zó laag, dat de kans bestaat dat de chauffeur onderweg eerder afgeleid raakt en dingen doet die niets te maken hebben met het besturen van de truck. Voor 4-wiels trucks met een hefcapaciteit van meer dan 2 ton ligt de ideale snelheid op 14 km/uur.
Naarmate de rijafstand groeit, neemt logischerwijs ook de invloed toe van de rijsnelheid op productiviteit en energieverbruik. Over het algemeen leveren een beheerste rijstijl en een iets lagere rijsnelheid echter al een energiebesparing op van 20 tot 30 procent. Bovendien neemt de productiviteit vaak toe.
Het tijdverlies dat een chauffeur oploopt wanneer hij één keer moet corrigeren, als gevolg van een te ruwe en gejaagde rijstijl, haalt hij immers nooit meer in. Wie alles in één keer goed doet, is altijd sneller en bovendien veiliger.