PontMeyer, onderdeel van Tabs Holland, is de grootste leverancier van hout en plaatmaterialen in Nederland. Met 45 vestigingen biedt het bedrijf tevens bouwmaterialen, gereedschappen, afwerkmaterialen, deuren en interieurartikelen aan. PontMeyer richt zich daarbij primair op de professionele gebruiker.
De vestiging in Zaandam is met 100.000 m2 de grootste van Nederland en doet tevens dienst als logistiek centrum en servicekantoor. Voor het intensieve intern transport in Zaandam nam PontMeyer begin dit jaar een grote, nieuwe heftruckvloot van Toyota in gebruik. De truckvloot bestaat uit 15 nieuwe Toyota Tonero 8FG45N lpg-trucks met een hefvermogen van 4,5 ton op 600 mm en 3 Toyota Traigo 80 8FBMT40 elektrische heftrucks met een hefvermogen van 4 ton op 500 mm. De trucks zijn op basis van een Long Term Rental contract voor een periode van 90 (lpg-trucks) en 84 maanden (elektrische trucks) aangeschaft.
Samen met de chauffeurs
“Na bijna 10 jaar en ruim 12.000 uur per truck, was de oude vloot echt aan vervanging toe”, vertelt logistiek directeur Ronald van Hekezen van PontMeyer Nederland. “Toyota is onze huisleverancier en deed ons opnieuw de beste aanbieding. Daarbij is nu alles in één hand en hebben we goede ervaringen met de service. Mark Jan Klerk, onze vaste Toyota-monteur, zorgt voor de optimale inzetbaarheid van het materieel.”
“We zijn bij deze keuze natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan”, vult Rein Roodenburg, hoofd logistiek van de site in Zaandam, aan. “Op basis van de ervaringen hebben we samen met de chauffeurs een pittige specificatielijst opgesteld. Door eerst twee demotrucks in te zetten, kwamen we tot een definitieve keuze. De trucks zijn hierdoor beter dan ooit afgestemd op hun taak bij PontMeyer.”
Vele bewuste keuzes
Alle Tonero lpg-trucks zijn voorzien van een Toyota cabine met optimale zichtcondities op de werkomgeving en de niet alledaagse lasten. Om dezelfde reden kiest PontMeyer bewust voor tweedelige masten zonder vrije heffing, maar met een zo groot mogelijk doorzicht. Elke truck beschikt over elektrisch-hydraulische mini-levers voor de mastfuncties en een Cascade vorkversteller om altijd op de juiste en veilige breedte te kunnen werken. De cabines zijn voorzien van een beschermrek op het dak, zeer heldere led-verlichting, doorlopende spatborden om de last schoon te houden, een extra opstaptrede en een speciale antislip-zone op het spatbord. Vaak moeten de chauffeurs bij het laden en lossen extra balkjes plaatsen of juist weghalen en kunnen via het spatbord hier makkelijk bij.
Op het contragewicht is een vaste, 70 liter lpg-tank geplaatst. Om de schokken en trillingen te minimaliseren rijden de lpg-trucks op (dubbel)luchtbanden en is de mast voorzien van een stikstofdemper. De elektrische Traigo trucks zijn bestemd voor de binneninzet en hebben alle een contact geschakeld IWS-veiligheidshek als deur. De trucks zijn alleen met gesloten hekjes inzetbaar.
Continu inzetbaar
“Sterke elektrotrucks zijn beslist in opkomst voor de zwaardere inzet, maar wij durven op dit moment de overstap nog niet te maken”, erkent Rein Roodenburg. “Ons terrein is te oneffen, de rijafstanden zijn fors en we werken in onverwarmde hallen en buiten. Bij koud weer daalt het vermogen van de tractiebatterijen en zouden we batterijen moeten wisselen. Bovendien zijn we technisch er nog niet op ingericht.”
Met dit laatste doelt het hoofd logistiek niet alleen op het ontbreken van een groot laadstation op deze site, maar ook op de elektrotechnische installatie die eerst aangepast moet worden. Daarbij beschikt PontMeyer Zaandam reeds over een eigen lpg-tankinstallatie. Dankzij het zelf en makkelijk kunnen voltanken van de vaste lpg-tanks zijn de trucks vrijwel onbeperkt inzetbaar.
I_Site houdt vinger aan de pols
Met de komst van de nieuwe vloot moderne Toyota trucks zet PontMeyer een duidelijke stap richting kostenverlaging. De nieuwe Tonero 8-serie is naar verwachting tot wel 35% zuiniger in gebruik en dankzij het Toyota vlootmanagementsysteem I_Site wil het bedrijf verdere optimalisatiestappen te maken. Elke truck is voorzien van een I_Site module en antenne. De trucks wisselen in real time informatie over de inzet uit en deze kan via de webbased applicatie in detail worden geanalyseerd. De chauffeurs loggen in met een eigen pincode en I_Site volgt nauwkeurig het gebruik.
“Weten wat je doet is belangrijk”, stelt Ronald van Hekezen. “We hebben een sterk wisselende groep chauffeurs en met behulp van het vlootmanagementsysteem gaan we kijken hoe we bijvoorbeeld nog beter de opleiding op de inzet kunnen afstemmen. Natuurlijk willen we ook schades voorkomen, en met I_Site zetten we een grote stap voorwaarts naar een groter bewustzijn rondom onze intern transport vloot. Als deze pilot een succes blijkt, rollen we het uit in de rest van de PontMeyer-organisatie.”