Arjen Bonnema van Zenith Europe

Een heftruck zonder lithiumbatterij is voor mij gewoon ondenkbaar

Met de verhuizing naar een gloednieuw energiezuinig bedrijfspand twee jaar geleden, verving Zenith Rubber Europe in Rhenen meteen een deel van de heftrucks. Daarbij koos eigenaar Arjen Bonnema heel bewust voor lithium-ion-techniek. Een keuze waar hij geen moment spijt van heeft.

Feiten en cijfers

Bedrijf: Zenith Rubber Europe
Locatie: Rhenen
Sector: Import en distributie
Oplossingen: 2 BT Reflex Reachtruck, 1 Traigo 48 elektrische heftruck 3-wiel 2 ton

Over Zenith Rubber Europe

Zenith Rubber Europe importeert rubber plaatmateriaal voor de Europese markt. De distributie ervan vindt plaats vanuit Rhenen. Door de sterke groei die het bedrijf kent, is het twee jaar geleden verhuisd naar een nieuwe locatie. Eigenaar Bonnema: “We wilden onze groei op een goede manier kunnen beheersen. Dat begint met een pand dat klaar is voor de toekomst. Maar er is ook geïnvesteerd in een nieuwe magazijnindeling, magazijnsoftware en nieuwe heftrucks.”

Voor het in- en uitladen van vrachtwagens maakt Zenith gebruik van heftrucks. De voorraad wordt door middel van reachtrucks in en uit de magazijnstellingen gereden. Omdat de nieuwe magazijnstellingen een stuk hoger zijn, ruim veertien meter, moesten er nieuwe reachtrucks komen.  “Bij mijn persoonlijke afweging gaven kwaliteit, onderhoud en gebruiksgemak de doorslag. Ik wilde zo min mogelijk gedoe. In dat kader is wat mij betreft een heftruck zonder lithium-ionbatterij gewoon ondenkbaar. We zetten de hef- en reachtrucks tijdens de koffiepauze en de lunchpauze aan de snellader en hebben er verder geen omkijken naar.”

Werkplezier

Maar nog belangrijker dan zijn eigen afwegingen, vond Bonnema de mening van zijn werknemers. Het werkplezier van de magazijnmedewerker, die het grootste deel van de werkdag op de hef- of reachtruck doorbrengt, was dan ook leidend. Bonnema: “Het meest belangrijke is dat de chauffeur met plezier op de hef- of reachtruck rijdt. En net als met een auto wil je dan eerst een proefrit maken.” Daarom werden er heftrucks van drie verschillende merken geprobeerd. “Toyota zei: ‘hier heb je er één, ga er maar een week mee rijden.’ Dan ervaar je echt goed de verschillen tussen de merken. Uiteindelijk kozen de chauffeurs unaniem voor Toyota,” aldus Bonnema.

Energiezuinig pand

Twee jaar geleden nam Zenith zijn intrek in een nieuw pand dat Bonnema liet bouwen. Bonnema: “Ons nieuwe onderkomen moest, net als het bedrijf, klaar zijn voor de toekomst. Het is inmiddels twee jaar oud, maar behoort in deze regio en ver daarbuiten nog steeds tot de meest innovatieve panden op het gebied van energie.” Het pand, dat achttienduizend vierkante meter vloeroppervlak beslaat, huisvest naast Zenith enkele andere bedrijven. In het goed geïsoleerde gebouw zorgen warmtepompen op bodemwarmte voor vloerverwarming en -koeling. Om in de stroomvraag te kunnen voorzien, liggen er op het dak vijfduizend zonnepanelen. Bonnema: “We hebben hierdoor een behoorlijk overschot aan zelfopgewekte stroom. En dan is het helemaal interessant om over te stappen op lithium-ion. Loodzuurbatterijen laden bijvoorbeeld langzamer, dus dat doe je ’s nachts. Maar li-ion laadt snel, zeker met onze snelladers. Dus dat kan gewoon overdag tussen de werkzaamheden door, wanneer we volop zonne-energie tot onze beschikking hebben.”

Onderhoudsarm

Inmiddels hebben de magazijnmedewerkers van Zenith al heel wat kilometers kunnen maken op de nieuwe trucks. Wanneer ook de andere heftrucks die nog in het magazijn op loodzuurbatterijen rijden aan vervanging toe zijn, zal Bonnema opnieuw voor Toyota kiezen. “In mijn persoonlijke afweging om over te stappen op een systeem zonder gedoe, is de keuze voor lithium-ion-techniek de juiste gebleken. De nieuwe hef- en reachtrucks rijden hier nu twee jaar rond en we hebben nog geen enkel mankement ondervonden,” aldus Bonnema. Op de vraag hoe de relatie met Toyota is, antwoordt Bonnema dan ook lachend: “Geen idee, ik zie ze nooit!”

Bekijk onze energie oplossingen
Wis alles