VNA-trucks (Very Narrow Aisle) zijn speciaal ontworpen voor aanvulling en orderverzamelen in magazijnen en distributiegebieden met een hoge dichtheid. Hoge dichtheid betekent dat er meer kan worden opgeslagen door simpelweg de gangbreedte te versmallen, waardoor de opslagruimte wordt gemaximaliseerd. Het merendeel van de Toyota VNA-serie wordt geleverd met een knikbesturing, waardoor deze serie, met zijn uitstekende stabiliteit en wendbaarheid, perfect is voor werk in zeer smalle gangpaden.
Rijden in smalle gangpaden en heffen op grote hoogte is geen eenvoudige klus. Bestuurders moeten goed zijn opgeleid voor het werken in deze veeleisende toepassingen. Gelukkig kunnen ze rekenen op een reeks hulpmiddelen en functies die hen tijdens hun dienst ondersteunen.
Het Personal Protection System (PPS) is een functie waarmee de truck kan afremmen voordat deze volledig tot stilstand komt wanneer de trucks een obstakel op zijn weg vindt. Het PPS bestaat uit twee veiligheidsscanners, één aan de voorkant en één aan de achterkant van de truck.
Vooral bij werkzaamheden op grote hoogte heeft de bestuurder beperkt zicht op de grond beneden hem. De scanner vóór de truck creëert 2 zones, een waarschuwingszone en een stopzone, om de chauffeur te helpen mogelijke botsingen in het gangpad te voorkomen.
De ergonomie van de bestuurder is een prioriteit. Bestuurders brengen vele uren per dag door in deze trucks. Een comfortabele stoel en intuïtieve bedieningselementen met kleurentouchscreen maken het bedienen van de Toyota smallegangentrucks aangenaam. Geïntegreerde pre-op check en smart access zorgen voor een gemakkelijke en veilige start. Op de situatie gebaseerde informatie wordt verzameld om de productiviteit te verhogen en een veilige werking te garanderen.
Dankzij het compacte bestuurderscompartiment kunnen bestuurders gemakkelijk in- en uitstappen en desgewenst rechtop werken, waardoor hun productiviteit toeneemt.
De energie die nodig is om de cabine en de last van de BT Vector serie te heffen, wordt tot 35% verminderd door het Toyota's Advanced Lifting System (ALS). Een gebalanceerd systeem waarbij beide drukvaten, op de achterzijde van de mast, verbonden zijn met een hydraulische cilinder in een volledig gesloten systeem.
Een nauwkeurige aansturing garandeert een soepele werking van de BT Vector. De in stikstof omgezette energie wordt tijdens het dalen van de cabine samengeperst, waardoor gasdruk wordt opgebouwd. Dit samengeperst gas, de tijdelijk opgeslagen energie, wordt vervolgens gebruikt voor de volgende hefbeweging van het vorkenbord of de mast.
Door de palletlocaties in de truck te programmeren, berekenen Toyota's smallegangentrucks de optimale route van punt A naar B en nemen ze de meest effectieve route. De BT Vector past zijn rijsnelheid aan door sneller te rijden op een lagere hoogte en langzamer op een hogere hoogte. Dit resulteert in een efficiëntere werking, kortere cyclustijden en een aanzienlijk hogere productiviteit.
De smallegangentrucks van Toyota passen de rijsnelheid aan dankzij gangpadindicatietags. Aan beide uiteinden van het gangpad, waar gangpadcontrole extra belangrijk is, remt de truck veilig af, terwijl in het midden van het gangpad de maximale snelheid wordt aangehouden. Dit is te danken aan de gangpadindicaties AEB (aisle end braking) en AES (aisle end stop).
De Toyota BT Vector VNA-reeks geeft prioriteit aan veiligheid door zich aan te passen aan verschillende lokale beperkingen van het gebouw, zoals dakbalken en ventilatieschachten. Dit gebeurt dankzij de zoneringsfunctie: sensoren op de VNA-truck communiceren met RFID-tags verspreid over het gangpad.