Binnen de pilot werkten Toyota Material Handling, Bruil, ACV, Bosch Beton, Bidfood, Veth Automotive, de lokale gemeente en provincie samen om op praktische wijze te onderzoeken of op termijn een waterstofvulpunt in Ede te realiseren is. De “Milkrun” bezorgservice lost het probleem op voor gebruikers van waterstofvoertuigen die niet direct wil investeren in een eigen infrastructuur.
Uit de rapportage uitgevoerd door HyMatters blijkt dat een waterstof ‘Milkrun’ concept dat 30 kg waterstof per dag aflevert technisch realiseerbaar is. Hiervoor dienen nog wel een aantal wijzigingen in wet- en regelgeving plaats te vinden. Maar met het oog op de toekomst gericht, lijkt dat vooralsnog een kwestie van tijd.
De resultaten van de pilot geven aanknopingspunten om het onderzoek op korte termijn een vervolg te geven. Hierbij is door de partijen een voorkeur uitgesproken voor een variant die zowel eenvoudig is te realiseren als een lagere investering vraagt. Overwegingen die daarbij meespelen zijn o.a. de mogelijkheid om de tankauto te besturen met een rijbewijs B en of het waterstofvulpunt technische aanpassingen nodig heeft.