Het ideale uitgangspunt voor het LEAN programma bestaat uit een analyse en evaluatie van uw huidige situatie door iemand die het volledige LEAN traject zelf heeft ervaren. Iemand die weet welke stappen nodig zijn en die ook kan adviseren in welke volgorde.
De Toyota LEAN Academy adviseert daarom altijd te beginnen met een assessment. Deze wordt door ons uitgevoerd in samenwerking met u, zodat we uw huidige prestaties kunnen vergelijken met de Toyota-benchmark. Tijdens het assessment definiëren we de noodzakelijke vervolgstappen om uw einddoel - uw eigen TPS ‘ware Noorden’ - te bereiken.
Terug naar Toyota Lean Academy >>
Ons LEAN advies is afgestemd op bedrijven die al een LEAN benadering hanteren in hun processen ondersteund door specifieke expertise. Al onze Toyota LEAN Academy managers hebben praktische leiderschapservaring binnen Toyota opgedaan en zijn persoonlijk betrokken geweest bij het transformatietraject tijdens de integratie van onze Europese fabrieken.
Vanuit het LEAN advies wordt een van onze LEAN specialisten ingezet om aan de slag te gaan binnen de beschreven processen van de klant, om een extern perspectief en een strategische routekaart voor doorgaande verbetering te bieden. Waar nodig zijn ook de aanbevolen trainingen voor medewerkers voorzien een ‘hulplijn’ voor het oplossen van problemen.
We hanteren de authentieke Jishuken methode van Toyota als projectmodel om uw bedrijfsprestaties te versnellen. Het begrip ‘Jishuken’ laat zich, net als veel Japanse woorden, niet gemakkelijk vertalen, maar betekent kortweg ‘intrinsieke motivatie om de eigen vaardigheden te verbeteren’. Het is de fundamentele basis voor continue verbetering en persoonlijke ontwikkeling voor de medewerker.
Tijdens een Jishuken traject richten we ons op het gebied dat door de klant vanuit de bedrijfsdoelstellingen als een hoge prioriteit is bepaald om te verbeteren. Het Jishuken team, dat uit zowel TLA-leden als medewerkers van de klant bestaat, maakt een grondige analyse van de huidige situatie aan de hand van Toyota TPS-methoden en -hulpmiddelen om de ‘gap’ en het verbeterpotentieel vast te stellen.
Met deze benadering worden twee doelen bereikt: het verbeteren van de bedrijfsperformance en de ontwikkeling van mensen. Uiteindelijk zijn de mensen de belangrijkste schakel en het fundament naar een blijvende, duurzame verbetering.
We bieden trainingen aan voor een aantal van de unieke methoden, hulpmiddelen en culturele benaderingen die met succes bij Toyota zijn toegepast. Deze aanpak is geschikt voor klanten die hun interne competenties willen ontwikkelen om de LEAN werkwijzen te kunnen implementeren. Het trainingsprogramma is opgezet op basis ervaringen vanuit een oorspronkelijk LEAN assessmentproces en een reeks modules afgeleid van het Toyota Productie Systeem.
Indien gewenst creëren volledige maatwerkprogramma’s aan de hand van de individuele klantbehoeften en bieden deze aan in onze eigen vestigingen of op klantlocatie – afhankelijk van wat het beste aansluit bij het doel.
Bent u geïnteresseerd in trainingsprogramma's in onze fabrieken in Japan? Registreer u dan via dit formulier. We informeren u dan als er weer een programma beschikbaar is.
Bekijk onze kenniskalender voor LEAN-seminars en -workshops.
Onze transformatieprogramma's zijn ontworpen voor organisaties die behoefte hebben aan de ontwikkeling en uitvoering van een LEAN road map met aanbevelingen voor een verbeterd werkproces en managementstructuur. Dit wordt gecombineerd met training van medewerkers en ondersteuning tijdens het implementatieproces.
Er zijn veel zogenaamde LEAN projecten die starten met een uiterst optimistische business case die echter eindigen met onbevredigende resultaten en twijfels. Niet de financiële kosten van een mislukt LEAN project doen het meest pijn, maar het verlies van geloofwaardigheid van en vertrouwen in de organisatie.
Bij Toyota zijn we ervan overtuigd dat er maar één manier is om een cultuur echt te veranderen en TPS/LEAN te implementeren: de directie moet consistent dagelijks de leiding nemen in de organisatie: op de werkvloer. De TLA LEAN transformatieprogramma’s leggen hier veel nadruk op door de totale organisatie, van top tot vloer te betrekken bij de transformatie, om de valkuilen voor mislukking te vermijden.
Wij hanteren de technieken en methoden, gefocust op Jishuken, waardoor Toyota wereldwijd wordt gezien als de bron voor LEAN. Wij delen graag onze kennis om u te helpen bij uw LEAN-reis.
Bedrijven investeren met enige regelmaat in de verbetering van hun operationele efficiëntie om het concurrentiekracht te behouden en de winstgevendheid te maximaliseren. Dat geldt zeker vandaag de dag door alle verandering door onder meer technologische ontwikkelingen.
Toyota ziet de kansen in al deze veranderingen en implementeert steeds meer geautomatiseerde processen in veel verschillende bedrijfsonderdelen en benut de voordelen van connectiviteit. Het is cruciaal dat de processen eerst uitvoerig onder de loep worden genomen en volledig worden geoptimaliseerd alvorens te investeren.
Veel van onze klanten hebben dezelfde uitdagingen en vraagstukken als ze nadenken over de toekomst.
De Toyota LEAN Academy biedt deskundig advies en assessment om zeker te stellen dat de LEAN-principes zijn ingebed en worden gehandhaafd, als onderdeel van het investerings- en implementatieprogramma. Op deze manier worden maximale kwaliteit en toegevoegde waarde als eindresultaat gewaarborgd.
Allereerst kijken we samen in welke fase van de LEAN implementatie u zich bevindt. Dit doen we aan de hand van onze assessment module. Na het assessment bekijken we, op basis van de huidige situatie en doelen, wat de vervolgstappen zijn. Dit start normaliter met een introductie van de LEAN cultuur via een training voor het top- en middenmanagement over Toyota’s belangrijkste LEAN concepten voor succes.
Nadat we dit fundament hebben gelegd, gaan we verder met de kansen die tijdens het assessment specifiek naar voren kwamen. We gebruiken het Jishuken model om de belangrijkste aandachtgebieden te inventariseren. Waar nodig worden ook bedrijfsbrede acties ingezet. Het Jishuken model biedt grote voordelen omdat het praktische, tastbare resultaten oplevert met heldere KPI’s. Het draagt bovendien bij tot de competentieontwikkeling van medewerkers in de organisatie.
- 100% commitment bij het topmanagement en betrokkenheid van medewerkers.
- LEAN leiderschap. Samenwerking met medewerkers op de werkvloer.
- Standaardisatie. Een gemeenschappelijke visie vinden en respecteren.
- Visueel management. Eenvoudig zichtbaar en controleren van afwijkingen .
- Heldere communicatie. Eerlijk en transparant.
- Nooit opgeven. Voer LEAN consistent (GUCHOKUNI), stabiel (JIMICHINI) en volledig (TETTEITEKINI) uit.
Organisatieverandering kost altijd tijd. Dit is nodig om nieuwe werkwijzen in de gehele organisatie te laten doorsijpelen. De LEAN transformatie is niet anders. Ons model voor de LEAN transformatie begint met een introductie van de LEAN cultuur door middel van een training voor het top- en middenmanagement over Toyota’s belangrijkste LEAN concepten voor succes. Nadat we die basis hebben gelegd, gaan we verder met de kansen die tijdens het assessment specifiek naar voren kwamen. We kijken naar specifieke gebieden met behulp van het Jishuken model en initiëren waar nodig ook bedrijfsbrede activiteiten. Deze stap duurt, afhankelijk van de complexiteit en omvang, drie tot zes maanden en vormt de basis voor het verdere proces. Daarna evalueren we de voortgang en blijven we in blokken van drie tot zes maanden doorwerken zolang als u en wij gemeenschappelijke doelen in het traject zien. Geleidelijk aan verandert onze rol van zeer actief naar meer begeleidend, om ervoor te zorgen dat de resultaten blijvend zijn. Een volledige transformatie naar de Toyota Way, vergt jaren. Een versnelde route om dat niveau te bereiken, is er immers niet.
Er zijn talloze LEAN projecten die begonnen met de presentatie van een uiterst aantrekkelijke businesscase, maar die eindigden met een ongemakkelijke stilte in de organisatie, waarbij werd geprobeerd de schade van het project aan het oog te onttrekken.
Waarom?
Dit kan gebeuren als u zich te veel richt op een korte termijn rendement om de businesscase te lateb slagen en de lange termijn resultaten uit het oog verliest. Toyota is al jaren een van de grootste en meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. Dat succes is het resultaat van de Toyota Way, lange termijn visies en de ontwikkeling van medewerkers – niet van een focus op snel rendement. Ons model richt zich zeker ook op ROI en leidt tot waarneembare KPI verbeteringen. Het model zorgt vergroot ook de vaardigheden van medewerkers in de organisatie om de duurzaamheid van de verbeteringen te waarborgen.
We bieden trainingen aan voor een aantal van de unieke methoden, hulpmiddelen en culturele benaderingen die met succes bij Toyota zijn toegepast. Bekijk onze evenementenagenda voor open trainingen en voor exclusieve evenementen in onze Europese fabrieken. We maken ook volledige maatwerkprogramma's op basis van de behoeften van individuele klanten en bieden deze aan in onze eigen vestigingen of op locatie bij de klant.
Ja, we hebben verschillende methoden.
We beginnen altijd met het verzamelen van inzichten over uw situatie door middel van Genchi Genbutsu (ga terug naar de bron), welk model u ook kiest. Deelname aan dagelijkse activiteiten vormt de beste manier om meer te weten te komen over uw huidige situatie. Daarna volgt een gestructureerd assessment, waar een routekaart uit voortkomt. Het proces begint bijna altijd met een training voor het top- en middenmanagement.
Dit is een beetje afhankelijk van uw ervaring met LEAN en met uw huidige situatie. Over het algemeen adviseren we echter klein te beginnen en te groeien op basis van goede voorbeelden (Yokoten, horizontale benchmarks).
Dit leidt tot stabiliteit en vertrouwen voordat de methode breeduit in alle onderdelen van de organisatie wordt uitgerold.
Nee, u kunt LEAN overal toepassen waar processen zijn: magazijnen, logistieke afdelingen, kantoren, etc. Bijvoorbeeld, 5S op kantoor en op uw computer is heel effectief en nuttig bij het vermijden van zoektijden.
Als LEAN wordt geïntroduceerd dient het management de leiding te nemen en een rolmodel te zijn voor de gehele organisatie. Hierdoor wordt de betrokkenheid van de medewerkers vergroot. Verder is doorlopende en eerlijke communicatie over doelen nodig. Mensen willen immers altijd eerst het WAAROM weten, voor het HOE en WAT.