Heftruckbanden zijn (vaak) zwart en lijken allemaal op elkaar. Het maakt de verleiding groot om te kiezen voor de goedkoopste banden. Ook al vallen die buiten de specificaties van de truckfabrikant. Goedkoop is echter veelal duurkoop.
De band heeft namelijk impact op veel meer factoren dan op het eerste oog wordt verwacht. Voor het maken van de juiste keuze spelen omgevingstemperatuur, rijafstanden, gebruiksfrequentie, gewicht van truck en lading, en structuur van de vloer een grote rol. Het loont dan ook om meer te weten over de verschillende banden.
Op een heftruck kunnen drie soorten banden liggen: volrubberbanden, luchtbanden en massieve banden. In Nederland rijdt het overgrote deel van de heftrucks, naar schatting zo’n 80 procent op volrubberbanden. Deze combineren de goede eigenschappen van massieve banden met die van luchtbanden. Een van de voordelen van dit type banden is dat ze niet lek kunnen raken.
Volrubberbanden zijn opgebouwd uit drie lagen rubbermengsels. De kwaliteit van het rubber bepaalt de rolweerstand, de veerkracht en de rijeigenschappen van de truck bepalen. Als rubber en karkas van mindere kwaliteit zijn, kan dat ten koste gaan van de stabiliteit van een truck en dus de veiligheid in gevaar brengen. Niet op de truck afgestemde banden kunnen bovendien een hogere rolweerstand hebben en leiden tot een hoger energieverbruik. Lichaamsschadelijke trillingen kunnen worden versterkt.
Het slijtvaste loopvlak aan de buitenkant van een volrubberband is meestal voorzien van een profiel. Voor zo laag mogelijke inzetkosten en een minimaal energieverbruik is dat profiel theoretisch niet nodig. Zonder profiel is het contactoppervlak immers maximaal en de rolweerstand minimaal. Dat komt uiteraard ten goede van het energieverbruik van de truck.
Bijkomend voordeel is, dat banden zonder profiel minder sporen achterlaten op de magazijnvloer. Uit veiligheidsoogpunt gaat deze vlieger echter alleen op als de truck uitsluitend binnen rijdt, op een droge, harde en effen vloer. Omdat veel heftrucks ook onder andere omstandigheden en/of buiten worden ingezet, hebben heftruckbanden vrijwel altijd tóch een profiel. Het profiel biedt meer grip op losse ondergrond en voorkomt glijden op (natte) klinkers en Stelconplaten.
Tip! Bekijk wat de Toyota Bandenservice voor u kan betekenen.
Het grootste probleem voor volrubberbanden is warmteopbouw door hoge snelheden, lange rijstanden en zware lasten. Als die warmte niet wordt verwerkt, wordt de kwaliteit van de band permanent beschadigd, als gevolg van vulkanisatie. Om de hitte, die zich tijdens de intensieve inzet ontwikkelt, te absorberen, worden roetdeeltjes toegevoegd aan de band. De absorberende eigenschap van roet voorkomt overmatige slijtage.
Bovendien geven de roetdeeltjes de band meer slijtvastheid, een lagere rolweerstand, en beschermen ze de band tegen UV-straling, die veroudering veroorzaakt. De roetdeeltjes laten echter ook zwarte strepen achter op de vloer. Wie die strepen niet wenst, bijvoorbeeld omdat de truck wordt ingezet in een levensmiddelenomgeving, kiest non-marking banden. Roetdeeltjes zijn dan vervangen door silica of krijt.
Na de volrubberband is de luchtband de meest gekozen optie. Dit type band biedt de beste schokdemping op oneffen ondergrond. De goede veereigenschappen beschermen truck en lading, en voorkomen bovendien overbelasting van de rug van de heftruckbestuurder. In een luchtband treedt ook minder warmteontwikkeling op wanneer er langere afstanden worden gereden.
Toch is die warmteopbouw de grootste slijtagefactor van iedere rubberband. Als gevolg van de warmteontwikkeling kan de rubberstructuur beschadigd raken en kunnen de verschillende aan elkaar gevulkaniseerde bandlagen loslaten. De derde, beduidend minder vaak gebruikte, heftruckband is de massieve band. Massieve banden bieden een hoog draagvermogen bij kleine inbouwmaten. Omdat de schokdemping vanwege het harde stijve loopvlak minder goed is, worden ze gewoonlijk alleen binnen, op een gladde vloer gebruikt. Dit type wordt toegepast op bijvoorbeeld zware heftrucks en magazijntrucks.
Juist omdat er zoveel factoren een rol spelen, is de ideale band altijd een compromis. Een zachte band biedt comfort, maar heeft een hogere rolweerstand en resulteert in meer slijtage en een hoger energieverbruik. Een slijtvaste band draagt bij aan een lager energieverbruik en een langere levensduur, maar is stugger en biedt minder comfort. In de praktijk kiezen bandenproducenten dan ook vaak voor een tussenweg.
De verschillen in rolweerstand, stabiliteit en rijgedrag tussen de verschillende banden bepalen gezamenlijk of het werk met de ene band makkelijker en veiliger kan worden uitgevoerd dan met de andere band. Gedegen advies blijft hierbij onmisbaar.