Absoluut onmisbaar voor een veilig werkproces met een vorkheftruck: veiligheidsgordels of cabinehekjes- of beugels. Het is geen nieuwe uitvinding op het gebied van veiligheid, maar wel de eerste echte stap naar veiligheid. Mocht een truck zijwaarts kantelen, zorgen de veiligheidsgordels- of beugels ervoor dat een chauffeur niet bekneld raakt tussen de truck en de vloer.
Een heftruckchauffeur zit in de rijrichting van de truck en kan de truck van twee kanten betreden. Een heftruck kan zowel voor- als zijwaarts kantelen. Bij een zijwaartse kanteling heeft vrijwel iedere chauffeur de neiging om via de lage zijde weg te springen. Hierdoor ontstaat het levensgrote risico dat een chauffeur onder de truck terecht komt. De lage zijde is namelijk ook de kant waar de truck naar kantelt. Deze veiligheidssystemen zijn verplicht op heftrucks zonder gesloten cabine. Zodra een truck voorzien is van afgesloten cabine, zorgt de cabine er voor dat de chauffeur niet bekneld kan raken.
Uit de praktijk is gebleken dat chauffeurs het belang van de systemen niet inziet en de gordel niet (of verkeerd) gebruiken. Daarom worden heftrucks steeds vaker zo afgeleverd dat de truck alleen werkt als deze veiligheidssystemen juist worden gebruikt.
Lees meer over het (verplicht) dragen van een veiligheidsgordel op een hef- of magazijntruck.
Te hard rijden met een truck kan levensgevaarlijke situaties opleveren en het vergroot het risico op incidenten. Het automatisch reduceren van de rijsnelheid verkleind het risico op incidenten en maakt de werkvloer een stuk veiliger. Dankzij sensoren die continu de stuurwieluitslag monitoren, wordt een signaal afgegeven wanneer gevraagd dreigt. Dit kan bijvoorbeeld wanneer iemand te hard door een bocht rijdt, maar ook in drukke gebieden waar veel voetgangers lopen of waar veel kruisend verkeer is. Snelheidsreductie in drukke gebieden wordt ook wel speed zoning genoemd.
Snelheidsreductie is een manier om een heftruck veiliger te maken, een stapje verder gaat u met actieve stabiliteitsbewaking. Het biedt meer dan alleen de rijsnelheid reduceren, zo wordt bijvoorbeeld ook de stand van de mast bewaakt door middel van sensoren. Op deze manier wordt overbelasting of het te ver neigen van de mast op hoogte voorkomen.
Toyota’s System of Active Stability (SAS) is het eerste en meest verregaande voorbeeld hiervan. Het is een samenspel van elektronica en hydrauliek. Verschillende sensoren meten continu de snelheid, de neighoek, de stuurwieluitslag, de stand van het stuur, de hefhoogte, het gewicht van de last en de centrifugaal kracht op de truck tijdens het rijden. Als een, of een combinatie van de genoemde factoren de veiligheidsgrenzen bereikt, wordt een signaal afgegeven aan de achteras, waarop een hydraulische cilinder is geplaatst. De oliestroom in de cilinder wordt geblokkeerd, waardoor de as als het ware star wordt en het pendelvermogen van de achteras wordt opgeheven. De verstijving van de as zorgt dat de stabiliteitsdriehoek kortstondig wordt veranderd in een stabiliteitsvierkant; de afstand van het zwaartepunt tot de kantellijn wordt vergroot en daarmee wordt de kans op kantelen verkleind.
Om onveilige situaties op de werkvloer te verminderen, is het belangrijk dat heftrucks opvallen. Wist u dat zichtbaarheid van heftrucks zelfs in de top 10 staat van maatregelen die getroffen kunnen worden om de veiligheid in het magazijn te verhogen, aldus onderzoek van de Inspectie SZW. Maar hoe zorgt u er dan voor dat een heftruck opvalt?
Uiteraard door goede verlichting, daarnaast is een veiligheidslamp een goede maatregel. Denk hierbij aan de BlueSpot of de Redspot. De veiligheidslamp werpt een duidelijk zichtbare blauwe of rode vlek op de vloer, in de rijrichting van de truck. Op deze manier is het voor voetgangers en andere chauffeurs duidelijk dat er een truck nadert. Veiligheidslampen kunnen zowel voor als achter worden gemonteerd.
Hoewel deze veiligheidssystemen bijdragen aan een veiligere werkomgeving, mag nooit uit het oog worden verloren dat het slechts hulpmiddelen zijn. Risico’s op levensgevaarlijke situaties en incidenten worden verkleind dankzij deze systemen, maar de mens blijft de zwakste schakel. De systemen voorkomen helaas niet dat een chauffeur fouten maakt. Zorg er daarom altijd voor, en blijf er ook continu voor zorgen, dat chauffeurs weten wat ze doen en de heftruck goed beheersen.