Automated lithium ion stacker from Toyota

Eén AGV van Toyota voert bij Haval veel taken uit

Om de efficiëntie van het interne transport te verhogen, wendde Haval zich tot Toyota voor de implementatie van een geautomatiseerde li-ionstapelaar, waardoor AGV-acties en palletbewegingen tot een minimum beperkt blijven.

Feiten en cijfers

  • Bedrijf: Haval
  • Locatie: Gemert, Nederland
  • Sector: Productie
  • Oplossingen: 1 geautomatiseerde stapelaar, 1 platformpallettruck

Over Haval

Haval is al meer dan 30 jaar producent van disposables en verpakkingen voor de levensmiddelenindustrie. Ontwikkeling en innovatie vinden intern plaats en maken deel uit van de bedrijfsvoering. Door voortdurende innovatie van zowel de productietechnieken als het assortiment is Haval uitgegroeid tot een specialist op het gebied van bestek, glazen en verpakkingen. Jaarlijks verlaten zo'n 5 miljard disposables de ultramoderne productielocatie in Gemert op weg naar klanten in Europa.

Automatisering om de operationele efficiëntie te verhogen

Na een uitbreiding van de productieruimte drie jaar geleden wilde Haval de operationele efficiëntie door middel van automatisering verhogen. De bestaande productieprocessen maken al uitgebreid gebruik van automatisering, dus was het een logische stap voor Haval om ook op zoek te gaan naar een geautomatiseerde oplossing voor intern transport. Haval wendde zich tot Toyota Material Handling om een volledig geautomatiseerde flow op te zetten. In de praktijk betekent dit het aantal AGV-acties en -palletbewegingen tot een minimum beperken.

Geautomatiseerde li-ionstapelaar

Een geautomatiseerde SAE-stapelaar van Toyota zorgt nu voor het transport van de productie naar het magazijn en het terugbrengen van lege pallets naar de verpakkings- en productieruimte. De AGV wordt geactiveerd door aan het plafond gemonteerde sensoren die de volle pallets bij het ophaalstation detecteren. De geautomatiseerde oplossing wordt geleverd met een lithium-ionbatterij en functie ‘tussentijds laden’, waardoor het voertuig automatisch naar zijn laadstation gaat wanneer dat mogelijk is. De software die de Toyota SAE aandrijft, communiceert met de deuren en wikkelaar voor een vlotte bediening.

Efficiënter werken met minder schade

‘De samenwerking tussen Toyota en Haval is van begin tot eind heel goed geweest’, zegt Roel van Dijk, Supply Chain Manager bij Haval. ‘We begonnen met een solide raamwerk en tijdens de uitvoering kozen we voor een meer praktische aanpak, wat ik erg waardeerde.’ Hoewel Haval maar één geautomatiseerd voertuig heeft, kunnen ze er meer mee doen met hetzelfde aantal mensen. Roel van Dijk concludeert: ‘Ik ben ervan overtuigd dat de terugverdientijd korter zal zijn dan de berekende 20 maanden. Ik zie gewoon dat mensen effectiever werken en dat we minder schade hebben.’

Meer weten over stapsgewijze automatisering?
Wis alles