CSK/DSM houdt zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve producten voor de internationale zuivelmarkt. Met meer dan 100 jaar ervaring is CSK/DSM uitgegroeid tot expert in drie belangrijke expertisegebieden: smaak, textuur en bioconservering. Naast de Nederlandse markt, breidt CSK/DSM zich internationaal steeds verder uit. CSK/DSM produceert onder andere zuivelcultures, stremsels en kaascoating. Wereldwijd worden deze hoogwaardige ingrediënten gebruikt voor de productie van kaas, yoghurt en kwark.
Voor Toyota is CSK/DSM een unieke klant qua coldstore omgevingen. Temperaturen van -55 komen in Nederland zelden tot nooit voor. Standaard coldstore machines zijn niet geschikt om in deze temperaturen te werken, daarom zijn Toyota en CSK/DSM bij de eerste levering van een smallegangentruck een maatwerk traject gestart om aan deze extreme coldstore eisen te voldoen.
Door de jaren heen hebben beide partijen veel geleerd over wat wel en niet werkt. De monteur en de chauffeurs hebben een belangrijke rol gespeeld in het in kaart brengen van “best practices”. Gezamenlijk zijn de machines verfijnd om in deze omstandigheden de machines optimaal te laten opereren. Dit mede door aanpassingen van componenten in de regio.
Extreme temperaturen vragen om maatwerk machines. De smallegangentrucks die normaal gesproken in coldstore omgevingen rijden zijn geschikt voor temperaturen tot circa -30. De trucks bij CSK/DSM rijden in een voorportaal van -25, waarna ze voor maximaal een half uur in de -55 ruimte mogen rijden.
Motoren en masten zijn ingepakt met speciaal isolerend materiaal om bevriezing tegen te gaan. Ook zijn de batterijen speciaal ontwikkeld voor deze extreme temperaturen. Daarnaast is er gebruikt gemaakt van zeffex folie, dit voorkomt dat de ramen bevriezen door de condens.
Naast de extreme koude omstandigheden blijft er ook oog voor de veiligheid, iets wat voor zowel Toyota als CSK/DSM erg belangrijk is. Vanwege de complexiteit van de werkzaamheden en de omgang met de trucks mogen alleen gecertificeerde en ervaren chauffeurs gebruik maken van de trucks.
Al met al is dit een bijzonder traject geweest voor beide partijen. Hopelijk kunnen we elkaar in de toekomst verder versterken en zo de best mogelijke resultaten bereiken.