De trends zijn duidelijk: de hedendaagse consument hecht waarde aan gemak, gezond voedsel en just-in-time levering. Meer verse en gekoelde producten worden in kleinere hoeveelheden besteld. De koelketen moet zo flexibel mogelijk worden. Het is van groot belang deze uitdagingen aan te gaan om de kosten onder controle te houden:
Minimale stilstand en toegang tot de juiste technologie.
Maximale ruimte met behoud van flexibiliteit.
Werknemers en apparatuur warm genoeg houden om de efficiëntie hoog te houden.
Operaties in koel- en vrieshuizen vereisen efficiënte oplossingen om de verspilling van ruimte, middelen en tijd tot een minimum te beperken. Wij hebben een lange geschiedenis en ervaring op het gebied van activiteiten bij lage temperaturen en bieden standaard een volledig assortiment trucks en oplossingen voor gekoelde activiteiten en speciale coldstore oplossingen.
Voor temperaturen tot maar liefst -30°C
Onze complete range is ontworpen om zonder aanpassingen effectief te werken tot 0°C. Voor temperaturen tot -30 °C moeten de meeste trucks echter worden aangepast met specifieke voorzieningen zoals vrieshuisolie, antislip platforms, verwarmde batterijen. Onze reachtrucks kunnen worden uitgerust met een speciale vrieshuiscabine voor meer comfort en productiviteit voor de chauffeur.
Speciale specificaties en uitbreidingen voor koel- en vrieshuizen voor elk model
Toyota's handpallettrucks, orderverzameltrucks, reachtrucks, smallegangentrucks en heftrucks kunnen volledig worden ontworpen voor gebruik in coldstores. Sommige trucks vereisen weinig aanpassingen, bijvoorbeeld de BT Levio pallettrucks en de BT Staxio stapelaars hebben alleen hydraulische olie voor lage temperaturen nodig - in alle andere opzichten zijn ze vooraf ontworpen voor vrieshuizen met volledig afgedichte onderdelen. Alle vrieshuismachines worden duidelijk gekenmerkt door het sneeuwvloksymbool. Dit helpt de kosten te drukken door het risico te verminderen dat vrachtwagens verkeerd worden gebruikt. Servicecontracten zijn afgestemd op uw behoeften.
Activiteiten in koel- en vrieshuizen vormen één van de grootste uitdagingen op het gebied van intern transport. Temperaturen onder nul kunnen de batterijcapaciteit, elektronica, de carrosserie van uw trucks en het vermogen van de bestuurder om de truck te besturen beïnvloeden. Efficiëntie en truckinzet zijn essentieel bij de opslag van bederfelijke goederen (zoals vis, vlees, fruit, zuivelproducten, enz.) in koel- en vrieshuizen. Derhalve wordt het gebruik van speciale coldstore-trucks sterk aanbevolen, om storingen en reparatiekosten te voorkomen. Afhankelijk van het model zijn de trucks uitgerust met de benodigde opties (coldstore-olie, roestvrij stalen assen, coldstore-platform, enz.) om ook in koude omgevingen een hoge productiviteit te behouden.
Om erachter te komen welke trucks en specificaties bij uw koel- en vrieshuisactiviteiten passen, neemt u contact met ons op voor meer informatie of een analyse ter plaatse.
Onze trucks en oplossingen worden in praktisch elke sector en omgeving gebruikt. U heeft keuze uit een ruim aanbod van intern transportmaterieel, waaronder handmatig bediende en automatische trucks, allemaal gebouwd volgens de hoge kwaliteitsstandaarden van het Toyota Productie Systeem. Maar er zijn ook verschillende energieoplossingen, diverse soorten stellingen die passen bij uw type goederen en beschikbare ruimte, of maatwerkoplossingen voor uw specifieke behoeften, inclusief de dekking van een Europees servicenetwerk.
Condensatie is een van de grootste technische uitdagingen in een koel- of vrieshuis. Wanneer de truck de koude zone verlaat, vormt zich overal vocht. Dit vocht kan bevriezen wanneer de truck de koude zone weer betreedt, waardoor onderdelen kunnen beschadigen. Daarom raden we aan om een ruimte buiten de koude zone te hebben om de condensatie te verminderen, of de truck buiten het koude gebied te houden tot deze weer droog is. Een andere mogelijkheid is om zo lang mogelijk in het koel- of vrieshuis te blijven. Litium-ion batterijen voor koude ruimtes maken dit daadwerkelijk mogelijk.
Naast geschikte kleding en training voor de bestuurders die moeten werken bij temperaturen van maar liefst -30°C, zijn er gesloten verwarmde cabines beschikbaar. Hierdoor blijven de bestuurders warm en fit, zodat ze tijdens hun gehele werkdienst productief blijven. Dankzij de combinatie met de lithium-ion batterij met verwarming kan de truck ook tijdens pauzes worden geladen in het koelhuis. De batterij biedt een hoge efficiëntie, terwijl batterijwisseling niet nodig is en er geen condensatieproblemen ontstaan.
Zowel loodzuur- als lithium-ion batterijen kunnen in koelhuizen prima functioneren. Maar wist u dat loodzuurbatterijen een aanzienlijke hoeveelheid energie verliezen wanneer ze in koel- en vrieshuizen worden gebruikt? Lithium-ion batterijen daarentegen verliezen weinig tot geen batterijvermogen tijdens het gebruik in koude omgevingen en ze zijn tot 30% energiezuiniger dan loodzuurbatterijen. Dit resulteert in een langere werkcyclus. De trucks hebben het vermogen om de volledige shift optimaal te presteren, dankzij de mogelijkheid van de batterijverwarming waardoor in de gekoelde ruimte kan worden geladen. Omdat de truck zich altijd in het koel- of vrieshuis bevindt, worden condensatieproblemen voorkomen die wel optreden bij het frequent in- en uitrijden.
Het optimale gebruik van de gekoelde ruimte is zeer belangrijk, aangezien gekoelde lucht kostbaar is. Met name in vrieshuizen met temperaturen van maar liefst -30°C moet de ruimte zo efficiënt mogelijk worden benut. Stellingoplossingen met shuttle en/of verrijdbare stellingen zijn goede manieren om de ruimte optimaal te benutten, terwijl de doorloopsnelheid hoog is.