Voor heftrucks geldt dat er in grote lijnen twee keuzeopties zijn:
2. Met behulp van een verbrandingsmotor
De tweede categorie onderscheidt kent tussen lpg-, diesel- en hybride-trucks.
De energiebron bepaalt deels de duurzaamheid van de heftruckkeuze. Een elektrisch aangedreven truck kent bijvoorbeeld geen schadelijke emissies en is dus schoner en stiller dan een verbrandingstruck. Toch zijn verbranders in sommige situaties nog steeds favoriet. De trucks danken die positie onder meer aan hun kracht en vrijwel continue inzetbaarheid. Er hoeft immers geen accu te worden opgeladen of gewisseld. Het volstaat om de tank te vullen dan wel te wisselen.
De uiteindelijke keuze hangt echter (vrijwel) altijd af van de kosten. Enerzijds de aanschafkosten, die in het algemeen voor verbranders lager zijn dan voor elektrotrucks. Anderzijds de inzetkosten. Ook aan de energiebron zijn immers kosten verbonden, zoals de prijs per kWh en de prijs van een liter brandstof. Het spreekt voor zich dat deze kosten direct zijn gerelateerd aan het energieverbruik van een truck. Houd er rekening mee dat de uitvoering van de truck een belangrijke stempel drukt op dit verbruik.
Zo zorgen bijvoorbeeld een cabine, extra voorzetapparatuur of een hogere, zwaardere mast in een hoger energieverbruik.
Voor een goede beeldvorming is het raadzaam om ook indirecte kosten in de uiteindelijke keuze mee te nemen. Denk dan aan de transport- en opslagkosten voor de brandstof die een verbrander verbruikt. Of aan de kosten die nodig zijn om de accu van een elektrotruck te laden.
Verder zijn er (kosten)aspecten die per aandrijving verschillen. Zo vraagt een elektrische truck bijvoorbeeld om de aanschaf van een accu en een lader. Voor een lange inzet, of een meerploegeninzet, zal – afhankelijk van het energieverbruik – een extra wisselaccu moeten worden aangeschaft.
De tijd die nodig is om de accu te laden, is eveneens bepalend voor het energieverbruik. En dus voor de kosten. Het rendement en de laadfactor van de lader zijn uiteindelijk bepalend. En die liggen voor een HF-lader altijd gunstiger.
Ook is het goed om te weten wáár de benodigde energie precies voor wordt gebruikt. Bij elektrotrucks is de hydraulische installatie – met bijna een derde van de totale benodigde energie – de grootste verbruiker. Rijden en sturen nemen samen ongeveer een kwart van het energieverbruik voor hun rekening, terwijl circa 20 procent rechtstreeks naar de lader gaat.
Ook bij diesel- en lpg-trucks speelt het energieverbruik een rol. Het verhaal is hier echter minder complex, aangezien de verbruikskosten voornamelijk worden bepaald door de brandstofprijs. Met andere woorden: wat kost een liter lpg of een liter diesel? Omgerekend naar kosten per draaiuur, is een dieseltruck vaak minder gunstig dan een elektrotruck. En natuurlijk komen er nog andere kosten om de hoek kijken, zoals de transportkosten en de kosten voor de opslag van diesel of lpg-wisseltanks.
Oké, een openbaar pompstation volstaat, zolang de truck voldoet aan de wettelijke eisen voor het rijden op de openbare weg. Maar bij een intensievere inzet of bij meerdere trucks gaat er natuurlijk veel tijd verloren wanneer de chauffeur en de truck steeds naar dat tankstation moeten rijden. Een eigen opslagtank of -pomp, die regelmatig wordt gevuld door de brandstofleverancier, biedt dan uitkomst en garandeert een snelle inzetbaarheid van de trucks. Maar ook aan zo’n eigen pomp of tank zijn kosten verbonden. Bovendien gelden er regels en milieuvoorschriften, zoals een veilige afstand, een hekwerk en voorzieningen die voorkomen dat vloeistoffen in de bodem terecht komen.
Tegenover de reeds genoemde relatief lagere aanschafwaarde van een verbrander staan overigens iets hogere onderhoudskosten. Deze zorgen ervoor dat de Total Cost of Ownership (TCO) voor verbranders en elektrisch aangedreven trucks weer dichter bij elkaar komen.
Let op! Er zijn regels verbonden aan het binnen rijden met een diesel heftruck. Bekijk hier welke regels dat zijn.